Vedlausfjell fra Vegårdsvatnet (29.06.2022)  6

Ascents Vedlausfjell (517m) 29.06.2022 15:45

Vi kjørte fra sommerstedet i Risør forbi Mo i østenden av Vegårdsvatnet. Det er bomvei til Trandlemyrane (40 kr om sommeren). Vi hadde med el-syklene, da vi var på en tur til Grønfjell for noen år siden, og da var det bare lov å sykle til Kleivvann. Nå sto den bommen åpen, og det var god bilvei helt opp. Men vi fikk en god trim opp bakkene, og syklet helt til veis ende.

Vi hadde en hyggelig prat om gamle dager med hytteeieren på første hytta langs stien. Det er relativt flatt de første kilometrene, kun en liten kneik. På toppen av kneika blir det et stykke med åpen skog hvor man ser til sørvestre del av Vedlausfjell.

Flott åpen skog med utsikt mot sørvestre del av Vedlausfjell.

Vi passerte enda en hytta med et innbydende rasteplassbord (egentlig privat), før det bar litt nedover til nordøstenden av Trælvatn. Myrene var relativt tørre i år, men det er godt brolagt på de våteste partiene.

Kloppen over Løytesmyra
Idyllisk ved nordøstenden av Trælvann

Der ble det et par hundre meter på grusvei. Det er også mulig å sykle hit fra Felle, på veien mellom Gjerstad og Nidelva. Når man forlater veien stiger det igjen opp til vakre Bergtjønn. Litt før tjønna deler stien seg, og vi tok den anbefalte retningen til høyre. Strengt tatt ingen annen grunn enn at den venstre er brattere, så man får en jevnere oppstigning. Det er dessverre ingen ideelle badesteder i Bergtjønn, men vi hadde siktet oss ut en tjønn litt høyere oppe, på nesten 450 moh. Man må ned til høyre ca. 15 høydemeter. Dette ble bekreftet som et brukbart sted, da også hytteeieren anbefalte det. Det var fint å gå ut fra et berg, eller stupe, men vanskeligere å komme opp uten å bli litt "mudret". Likevel forfriskende deilig med litt over 20 grader.

Bergtjønn
Badevannet 450 moh. Stien går på ryggen i bakgrunnen.

Oppe på Vedlausfjell er det mye berg og flott åpen furuskog. Det er lettgått terreng med utsikt til alle kanter. På toppen er det diverse kasser hvor man kan registrere seg.

Åpen skog på topp-platået
Utsikt mot Felle
Toppen er nådd. Dette må dokumenteres!

På returen tok vi høyre stialternativ utover ryggen i sørvestre del av platået. Den gikk ned en artig kløft, vesentlig brattere enn veien opp.

Kløfta i vestre stialternativ
Så bar det samme vei tilbake til Risør, med en ny fin kveld på brygga!
Jeg startet tracket der vi satte fra oss syklene, og stanset det først ved bilen. Vår fottur var litt over 10 km, og tilsvarende sykling. Tar man bil er det greit å parkere rundt 100 m etter snuplassen ved Trandlemyrane. og da er det litt over 12 km fottur.