Pico Ruivo (30.04.2022)

I går ettermiddag gikk vi øst i Levada dos Tornos

Heidi ville ta en formiddag i Funchal, så Ann Kristin og jeg tiok leiebilen og kjørte til Santana og opp til parkeringsplassen Archada do Teixeira. Der var det allerede fullt, og folk begynte å parkere nedover veien. Etter en runde ble det derimot en ledig plass. Halvor og jeg gikk til Pico Ruivo for to år siden fra radaren på Pico do Arieiro. Det er en adskillig hardere tur, men også enda mer spektakulær.

Nå valgte vi den letteste ruten, som går bortover en rygg. Først litt opp, så litt ned. Så stiger det mot en enkel kafe, og stien fra Pico Arieiro kommer innpå rett før kafeen- Stien går i greie slynger oppover mot toppen. Tilbake samme vei. Spiste lunsj på kafeteriaen ved parkeringsplassen og kjørte sightseeing på vei hjem via så langt veien gikk utover halvøya i øst.

Neste dag gikk vi på Pico Grande

Ser tilbake mot parkeringen og kafeteriaen.
Mye fin blomstring!
Ser mot toppen og den enkle kafeteriaen under toppen.
Toalettet var i ustand, men brus hadde de i hvert fall på kafeen
Pico Grande i midten (som vi gikk på dagen etterpå). Platået med vindmøllene bak til høyre.
Utsikt fra Pico Ruivo mot Pico Torres og Pico Arieiro bak den. Kan skimte den hvite radarkuppelen.