Levada das 25 Fontes (28.04.2022)

I går gikk vi Levada dos Tornos

Det var en nydelig dag, så vi tenkte vi skulle ta den kanskje best besøkte levadaen på øya, Levada das 25 Fontes. Det var allerede fullt på parkeringen, så vi sto langs veien. Det er mye nedover til levadaen, og man kan stå litt i kø og bli kjørt ned med minibuss for 5 euro hver vei. Vi valgte som de fleste andre å gå, men det må sies at veien er asfaltert og relativt kjedelig.

Tok en cola på restauranten der veien sluttet. Her går det levadaer i fire nivåer. Ved startstedet går man langs Levada do Risco, og etter litt gange går man på bratt sti ned til Levada das 25 Fontes. Man har en stund flott utsikt innover en dal med flere fine fosser, men selve målet er i neste dalsøkk.

Flott dal med flotte fossefall
Stemning langs levadaen

Et sted kan man ta en snarvei over et nes, men vi valgte å følge levadaen rundt. Det var mye trafikk, da det gjerne kommer busslaster med turister. Stien langs levadaen er først bred, men etter hvert så smal at man må vente i lommer når man møter et følge. Noen få steder er det litt luftig, men svært godt sikret.

25 Fontes betyr 25 fosser, og der de fleste snudde var det en fin kulp med mange små fosser som rant ned i den. Antar den er opphavet til navnet. Med litt godvilje var det 25 fosser der.

Vi gikk videre til enden av levadaen, men det var ikke spesielt mye å se der. fant ingen fin rasteplass og returnerte til brua nedenfor 25 Fontes. Der var det litt mer åpent og fint å sitte.

På tilbakeveien tok jeg en avstikker og fulgte Levada do Risco til enden. Var et fint utsiktspunkt der.

Hadde vi hatt mer tid og krefter skulle vi tatt stien litt høyere i lia, på ca 1150 moh. Den starter litt ovenfor kafeen. Der skal man kunne ta seg opp til Levada do Alecrim, som man kan følge tilbake til bilen. Men vi returnerte samme vei som vi kom.

Neste dag gikk vi den spektakulære delen av Bylevadaen