Levada dos Tornos (27.04.2022)

Heidi, Halvor, Ann Kristin og jeg (Ånund) var på Madeira når pandemien (Covid-19) stengte ned Norge for to år siden, i mars 2020. Nå som det åpnet seg igjen bestilte vi ny tur. Halvor kunne ikke bli med denne gangen da han skal bytte hofte. Vi bestilte samme leilighet som for to år siden.

Den første turdagen startet vi på kjente trakter med Levada dos Tornos. Vi tok bussen til Camacha. Det gikk å betale cash på bussen, men ha små mynter. Min 50 Euro ble avvist.

For to år siden gikk vi omtrent samme tur, men motsatt vei. Turen går tildels gjennom boligstrøk, men også i mer øde skogsområder. For to år siden var det to Tea House på strekningen, men Hortensia var nå stengt. Vi slo oss derfor ned på Jasmine Tea House. Et engelsk par driver stedet, og det var velholdt med gode kaker og te, og heldigvis også forfriskende øl. Hvis man zoomer inn på tursporet vil man se en liten avstikker nedover omtrent halvveis. Det er ca. 20 høydemeter ned fra hovedstien til Jasmin.

Vi fulgte deretter levadaen veidere til Curral dos Romeiros, hvor det passet med en buss ned til Funchal.

Neste dag gikk vi Levada dos 25 Fontes

Ved startstedet
Japanese Tea Garden
Utsikt mot vestre del av Funchal