Morgentur med ski på Gryta (12.06.2020)

Ascents Gryta (1,032m) 12.06.2020

Etter at "ungene" reiste hjem fra Stryn ble det beising på hytta. Jeg hadde likevel lyst på en Randonee tur til. Siden Ann Kristin ikke var like lysten, ble det en morgentur før frokost. Sto opp halv åtte og var avgårde til kl 8. Måtte bære skiene de første 60 høydemetrene, men deretter nesten sammenhengende snødekke. Ved Seltuftene nesten 800 moh, støtte jeg på en hjort. Den forsvant ned i et bekkedrag før kameraet var stilt inn. Fra sporene virket det som at det var to dyr som kjølte seg ned en varm morgen.

Det hadde smeltet mye i Steindalsbakken siden Bjørnar og jeg gikk på Natakupa for noen dager siden. Da var det nesten helt hvitt til høyre for elva.

Det var stabile snøforhold, og fast snø etter natten, så jeg valgte en ganske direkte rute. Flott renn ned igjen, ikke så sugende som det blir utpå dagen. Rakk ned til en god frokost!

Nærmer meg Bubergskaret. Ser nedover mot Seltuftene.
Helt snødekt ennå på Gryta. Snudde litt før toppvarden som vi ser i bakgrunnen.
Fra venstre Karifjellet, Hestefjellsnibba og Natakupa.
Har skissert ruta siden Peakbookappen var inne i en sykdomsperiode.