Skjåk sin kommunetopp (30.05.2020)

Ascents Midtre Hestbreapiggen (2,157m) 30.05.2020
Store Hestbreapiggen (2,172m) 30.05.2020 10:35

Halvor og jeg kom sent til Nordal camping i Lom i går. Fant den utlagte nøkkelen og installerte oss i en campinghytte. Etter frokost kom Sondre som for tiden bor hos foreldrene til Ida nær Dønfoss. Været var helt konge! Vi hoppet over i bilen hans og kjørte inn Bøverdalen til Netosætre. Vi måtte bære skiene opp den bratteste skråningen før det ble slakt nok for fjellskifeller. Var lett å gå på en fin sti på en bar rygg.

Opp bakkene fra Neto. Ser Loftet i bakgrunnen.

Når bratta var unnagjort gikk det i slakk stigning innover på fint og fast føre.

Lettgått terreng etter brattbakken.

Det er sen vår med mye snø i fjellet. Store skavler som vi måtte passe oss for. Tok derfor en konservativ rute mellom Midtre og Austre Hestbreapiggene i god avstand til tidligere skredbaner. Det ble varmt opp skaret, og jeg fikk høy hjerterytme og ble slapp. Har vært plaget med det på lange turer. Trolig drukket for lite. Etter noen pauser gikk det bedre igjen.

Mye snø ved 1606-vannet. Ser skaret vi gikk opp midt i bildet i bakgrunnen.

Det ble igjen lettere terreng og vi la ruten bortom midtre Hestrbreapiggen før vi gikk mot hovedtoppen.

Midtre Hestbreapiggen. Ser Hurrungane bak.

Vi satte igjen skiene der ryggen mot Store Hestbreapiggen starter. Ryggen er utsatt, så vi gikk på en hylle øst for ryggen. Holdt oss helt inntil fjellet så vi ikke skulle bli dratt med om vi løste ut et skred. Men snøen lå stabilt.

Sondre tråkker spor og leder an bortover hylla på vei til Store Hestbreapiggen (sees bak)

Siste stykke mot toppen var det stort sett bart. I toppvarden hadde noen lagt igjen ett flagg. Det var merket med mai 2019. Virker utrolig at det skulle ha overlevd vinterstormene her oppe.

Ånund og Sondre har nådd målet, Store Hestbreapiggen! Ser Tafjordfjellene i bakgrunnen.
Halvor og Ånund jubler enda mer! Til venstre bak ser vi ryggen vi kom fra.

Returen gikk greit. Litt bløtt for fjellski og vanskelig å ta Telemarksvinger. Noen fikk jeg da tatt, men det ble mest kryssing. Og føret ble ganske sugete.

Sporet fra turen er fra Sondre sin GPS. Vi fulgte samme rute opp som ned, mens han valgte å gå over 1711-toppen på vei tilbake for å få et brattere renn. Ned det bratte partiet på slutten var snørenne så smale at vi med fjellski i stedet løp på snøen med skiene på sekken.

Slitne etter en fantastisk dag kjørte vi tilbake til campinghytta på Lom. Kjøpte to pizzaer og koste oss på terrassen. Det var Amcartreff rett utenfor terrassen, men det roet seg heldigvis før det ble alt for sent!