Natakupa (09.06.2020)

Ascents Kragefjellet (1,400m) 09.06.2020

Så ble det Stryneferie i Juni i stedet for Barcelona. Ann Kristin og jeg skulle feire 60-års dagene våre med storfamilien i et hus i Barcelona, men Korona stanset oss. Men Stryn viste seg fra sin beste side, og vartet opp med høyere temperaturer enn Barcelona. I slutten av uken vi var der var det nærmere 30 grader i bygda.

Når jentene ville ned å gjøre sine obligatoriske innkjøp på Skogstad dro svigersønn Bjørnar og jeg på skitur. Vi gikk på beina fra hytta på Bøasætra, og allerede etter 100 høydemeter kunne vi ta skiene på beina. Det er minst 14 dager senere vår enn vanlig her.

Bjørnar hadde fjellski og jeg Randonéski. Vi gikk opp Steindalen i et par skrådrag og rastet ved Steindalssteinen på rundt 900 moh. Videre opp venstre side av Steindalen uten å risikere å utløse skred. Føret var relativt fast, men ble bløtere utover dagen. Men selv i svingene gikk vi ikke mer enn 10-20 cm ned i snøen.

Bjørnar i Steindalsbakkene. Ser mot Bubergskaret.
Ånund i Steindalen
Målet i sikte. Bjørnar i sikre steg!

Det var tåke på Natakupa (kalles Kragefjellet for de fra Hornindalsiden) lenge, så vi vurderte Hestefjellsnibba lenge. Men til slutt ble det såpass bra at vi valgte Kupa. Rundet i retning Botneskrednibba og gikk oppunder toppen før vi skar ut og oppover skråningen. Et lite parti var det nok over 30 grader, men ingen fare for glideskred i det området. Satt lenge på toppen med varden for at det skulle klarne helt. Vi så sørover, men ikke mot Hornindal dessverre.

Toppen er nådd. Sikt nedover mot dalen, men bare så vidt!
Satt lenge på toppen, varmt og godt, men skyene slapp aldri helt taket!

Fint renn ned igjen, men noe sugende under 1200 moh. Burde vel vært flittigere med glideren. Kunne renne ned til 570 moh.

Sporet er lagret på en treningsklokke som nok overdrev høydemetrene. Det var nok "bare" 920 høydemeter.