Hestebottfjellet (04.05.2020)  4

Ascents Hestebottfjellet (1,406m) 04.05.2020 10:56

Dag 2 av Hemsedalturen til Roy og meg ble et nytt forsøk på Hestebottfjellet. Dessverre viste det seg at snøen hadde blitt ganske våt i går, og i dag var det noen grader kaldere og ingen smelting. Vi tråkket derfor oppover på et tynt skarelag og håpet det ville smelte. Men det var en kald vind fra nord som hindret smelting. På vei opp gikk vi langt til venstre og rundet en topp på 1280 moh for å komme i le. Satt lenge i sola og koste oss. Snudde rett før toppunktet da man måtte ned igjen. Ikke fristende med Randone ski. Rennet ble likevel brukbart da skaren stort sett bar. Men alle gamle spor var veldig i veien, og nede i skogen var det vanskelig å unngå de knallharde dype gamle sporene.

Vi fulgte gamle spor der det var mulig. På grunn av en halv cm kornet nysnø fra gårsdagen glapp fellene i bratte gamle spor.
Vi tok en lang rast i sola
Vi snudde litt før toppen for utelukkende å få nedoverbakke.
Alltid godt å få av seg skoene!
Vi hadde vurdert en dag til, men var slitne og føre ville ikke bli bedre neste dag. Kjørte derfor tilbake til Noresund hvor vi skilte lag.