Losby skøytetur (11.01.2020)  5

Characteristic Skating
Visits of other PBEs Losby Øvre Parkering (174m) 11.01.2020 09:49

Kjetil ble med meg på vinterens lengste skøytetur for mitt vedkommende. Vi kan vel ikke si vi var heldige med været, da det regnet første halvdelen av turen.

Vi parkerte ved Losby og gikk til fots inn til Mønevann hvor skøyteturen startet. Siden det regnet var det veldig god glid, men vi måtte passe oss ekstra ved elveosene og i trange sund. Knurra var så godt som åpen, så der måtte vi på land noen hundre meter.

Etter en lengre fottur kom vi til Børtervann. Det var mitt første besøk der, og svarte til forventningene. Passerte noen isfiskere som fornuftig nok hadde satt et telt over hullet. Vi gikk til enden og litt nordover i østre del. Heldigvis ga regnet seg, så vi fikk tent et bål og spist pølsene!

På returen delaminerte sålen seg på skiskoene mine. Jeg bruker skøyteskisko i en NNN-binding. Heldigvis holdt tuppen sålen på plass til vi kom frem til Losby. Jeg brukte gummikalosjer utenpå skoene med pigger på. Det ble en fin tur til tross for det litt triste været.

Vi forlater Mønevann litt før demningen da innløpet er åpent.
Knurra er ikke passerbart i dag. Vi må tilbake litt og opp på land.
Nordvest på nordre Krokvann er det et lite basseng som denne gangen hadde dårlig is, særlig i sundet før hovedbassenget. Der måtte vi gå på land. Bildet er tatt når vi går utpå isen i hovedbassenget og ser tilbake på den utrygge isen.
Endelig nede på Børtervann i Dæliseterfjorden.
Et solid båthus, eller nesten et privat museum, ved Brattfoss, utløpet av Børtervann.