Ringen og Bjørnehiet på Grønfjell (07.08.2019)  5

Ascents Grønfjell (492m) 07.08.2019 15:08
Visits of other PBEs Bjørnehiet på Grønfjell (466m) 07.08.2019 13:46
Fjellveggen utsikt (473m) 07.08.2019 13:46

Fra hytta i Risør dro vi på ekspedisjon til Vegårshei sine ville skoger. På ut.no fant jeg forslaget om tur til Bjørnehiet på Grønnfjell. Vi kjørte til Øygardslia nordøst i Vegår. Derfra syklet vi med elsyklene så langt det var vei og parkerte ved Trandlemyrane. Så fulgte vi merket sti som delte seg på toppen. Vi tok til høyre inn til bjørnehiet. Det var nå mer en heller enn en hule, men muligens har en bjørn måtte ta til takke med dette. Vi måtte jo på toppen, og fortsatte på en merket sti, dvs, det var merket, men svært lite sti ennå. Fra toppen var det ingen utsikt, og vi returnerte samme vei.

Blanding av traktorvei og sti.
Rast ved bjørnehiet. Selve hiet er til høyre.
Bjørnehiet. Ennå lå sauefellen der etter den siste sauen som bjørnen tok, tror jeg.
Toppunktet på Grønfjell, helt innegrodd.

Tilbake i stiskillet tok vi nå den venstre stien, og den endte på et veldig flott utsiktssted hvor man så utover Vegår og områdene nord for den. Så var det retur til syklene og sykling til bilen.

Fjellveggen bød på veldig bra utsikt!
Fint sted å raste!
Det går mot høst. Røsslyngen blomstrer allerede!
Og syklene fikk stå i fred! Takk!

På vei hjem stakk vi innom tidligere naboer fra Risør som har flyttet tilbake til kona sin familiegård Kvisli, langt inne i de store heiene. Der holder de på med en enorm oppussing! Artig å se hva man kan få til med pågangsmot og gode håndverkerkunnskaper. Drakk kaffe på tunet og returnerte til sen middag på hytta i Risør.