Blåfjellet - kommunetopp i Naustdal (15.07.2019)  4

Ascents Blåfjellet (1,390m) 15.07.2019 15:32
Visits of other PBEs Dalen P-plass (495m) 15.07.2019 18:28

Halvor og jeg kjørte fra hytta i Stryn inn Gjengedalen til Dalen parkeringsplass. Gjengedalen starter som en trang dal som plutselig vider seg ut til en fin vid seterdal.

Vi fant etter hvert en fin sti bakover Rantane. Det ble en del opp og ned på ryggen, så vi rundet mer på vei tilbake. Bortsett fra det var ruta frem vellykket. Når vi kom til det bratte partiet etter 1111 vannet tok vi hylle nr 2, for den første så ut til å ende i svaberg. Det ble litt luftig og bratt, men mest fordi vi var usikre på om det gikk. Vi rundet et smalt sted og fikk øye på en rypeformet stein. Holdt kursen rett mot den, og alle problemer løste seg opp.

Det var litt tåke på toppen, og den slapp aldri helt. Så det ble litt begrenset utsikt.

Tilbake ville vi prøve å lage en runde ved å gå på andre siden av 1111 vannet. Kunne da bruke en snøfonn et stykke. Men vi var sløve med retningen, og plutselig kom vi alt for langt til venstre i stupbratt terreng. Knotet oss til høyre et godt stykke før vi kom ned. Denne ruten hadde nok vært grei om vi hadde tatt riktig retning rundt 1210 moh.

Så bar det tilbake til hytta i Stryn og vi kom til ferdig laget middag. Takk til Heidi!

Fra stien oppover Rantane.
På toppen av Rantane. Ser innover mot Blåfjellet. Toppen er langt til venstre, nesten bak meg. Her så det ut til at været skulle lette helt, slik det var meldt.
Nærmer oss 1111 vannet. Vi tok den øverste av det to hyllene mot toppen.
Vi ser "Rypesteinen" og alt løser seg.
Halvor fornøyd på toppen!
Enda en kommunetopp i boks!