La Ruhne (03.07.2019)  5

Vi var på besøk hos Nina og Roy i leiligheten deres i Saint-Jean-de-Luz. Rhune er det høyeste fjellet i nærområdet, og er et blikkfang. Det ligger helt på grensen mot Spania. Vi ventet til den beste værdagen før vi besteg fjellet. Nina, Roy, Ann Kristin og jeg syklet først fra leiligheten til foten av fjellet med elsykler, ca 13 km en vei. Har tegnet ruta, men unnlatt å tegne inn en avstikker til et sykkelverksted som vi måtte foreta da setet til Ann Kristin løsnet.

Sykkelruta til foten av La Ruhne.

Nina og Ann Kristin tok toget som går til toppen, mens Roy og jeg gikk opp. En veldig fin tur gjennom frodige enger med hester på beite, en lite skog, og til slutt fjellterreng. Toget går veldig bratt. Fremdriften er ved et tannjul som går ned i groper mellom skinnene.

Vi spiste en god lunsj på kafeen på toppen, og kompenserte for væsketapet på vei opp. Ned igjen tok vi alle toget, og syklet hjem til leiligheten.

Fint å sykle på småveiene i området.
Gammel romersk bro ved Ascain.
Fra toget ser man hester på beite.
Nina på toget.
Første pause for gutta!
Det flater ut litt før siste toppstøt. Der kommer også skogspartiet.
Nesten oppe.
Kafeen mm på toppen.
Enda et tog i farta!
Hestene lever et fritt liv her oppe.