Inagua platået (16.11.2018)  6

Ascents Montaña del Horno (1,426m) 16.11.2018 16:07

Turrapport dag 5

Tur til Gran Canaria med Heidi, Halvor, Sondre og Ann Kristin, dag 6:

Dette var nok den fineste turen vi hadde, men vi startet så sent at vi ikke fikk fullført runden vi hadde tenkt.

Man kjører til Mongan og mot San Nicolas de Tolentino. På toppen før det bærer utforbakke (vannskillet) parkerer man. Stien går under et stup før det stiger bratt oppover til et flott platå. Så at noen faktisk hadde kjørt bil dit, men dem om det. Turen opp var også fin.

Så fulgte vi en fin sti langs toppen av stupet, men måtte altså snu. Hadde tenkt å runde toppen. Vi gikk litt sammen tilbake før Sondre og jeg fant ut at vi "må jo på toppen". Vi fant den riktige passasjen i et bratt terreng og kom opp på et flatt topp-platå. Rundet toppen Montana del Horno på høyre side hvor det var en enkel vei opp. Fortet oss og tok igjen de andre like før vi var ved bilen.

Nå var det ennå tid til en hyggelig kveld ute i Porto Mogan!

Sondre tidlig på turen før vi kom helt innunder stupet. Stien går på hylla omtrent i brysthøyde til Sondre.
Flotte blomster! Ser nordvestover mot San Nicolas de Tolentino.
Rast oppe på platået. Ser bakover mot Montana del Horno som vi rundet til høyre.
Samme sted, men vestover mot havet.
Fornøyde med turen!
Fra stien på toppen av stupet.
Flere stidetaljer.
Toppen av Montana del Horno har flere steile sider. Vi rundet til høyre.
På toppen av Montana del Horno.
Sondre på en fin pinakkel ca 1130 moh (se sporet). Utsikt rett ned mot der vi kom fra, og vestover mot dalen ved San Nicolas de Tolentino.