Delåsen (30.07.2016)

Ascents Delåsen (288m) 30.07.2016

Da mine faste turkamerater heller ville spille golf eller ri, fant jeg på sparket ut at jeg skulle ta en av de kjipe toppene, Delåsen på Hurum, siste på pf-100 lista i Hurum. Etter turrapporter en bushetopp!

Siden dette ble tatt på sparket hadde jeg ikke kart eller min trofaste Garmin gps (med kart), så jeg fikk stole på mobilens gps. Stilte litt grovt inn startstedet på bilens gps (har mye stæsj). Når jeg kom nær det punktet gikk det en skogsbilvei sørover. Fyrte opp mobilen for å sjekke at det var den riktige, men ingen dekning!!

Gikk innover veien og tok av til høyre for å følge nordryggen. Ante meg at jeg tok av for tidlig, men tenkte at senere ville bli brattere og mer krattete. Litt opp i høyden fikk jeg dekning og så at jeg hadde kommet opp på en topp som jeg måtte ned igjen av. Når jeg kom ned stolte jeg på Ånunds innebygde kompass og tanken om at nå skulle det bare gå oppover. Dermed dreide jeg til høyre og havnet 90 grader feil på Svenskeåsen. Svenskeåsen var faktisk fin med ikke så høy lyng, og litt utsyn. Trodde først jeg var på toppen, men intuisjonen tilsa at jeg ikke hadde gått langt nok, og steget for lite. Dessuten ingen kjentmannspost! Frem med mobilen igjen som hjalp meg på rett kurs.

Peilet mot nordryggen. Var mange små stup der så jeg holdt mer til høyre hvor det var mer jevnt bratt. Mye høy blåbær- og røsslyng med dyretråkk noen steder. Kompenserte med gode blåbær og røsslyng i full blomst! Var oppom alle potensielle topper og endte opp ved kjentmannsposten.

Kjentmannsposten på toppen
Fjordutsikt mot øst (Oslofjorden) litt nord for toppen

Nedturen prøvde jeg å legge enda lenger øst. Gikk greit, men har egentlig ikke sjekket hvor lett det er å passere stupene langs nordryggen. Deilig å komme på fin sti igjen på slutten. En typisk "Har vært på" topp. Dermed er Hurum fullført!

Omtrentlig rute! Ikke et eksempel til etterfølging!