Beisfjordtøtta (02.09.2018)

Ascents Beisfjordtøtta (1,448m) 02.09.2018 13:46

Til tross for dystre spådommer på Yr.no og det faktumet at jeg så at toppen lå innballet i tåke når jeg stod opp i morges valgte jeg å legge ut på tur mot Beisfjordtøtta i dag. Og det er jeg veldig glad for at jeg gjorde :) Etter å ha sittet og ventet og drukket kaffe i 20-30 min på det snødekte platået under foten av fjellet, begynner tåka å lette! Og jeg blir til og med belønnet med et par solstråler på toppen! En helt fantastisk tur :-D
Slik finner du frem: Kjør opp til minikraftverket. Herifra følger du samme rute som til Tøttatoppen, helt til du nærmer deg Isvannet. Idet ruta mot Tøttatoppen krysser bekken ved stien ved kraftlinja skal du dreie mot høyre og følge den merkete ruta opp mot ryggen. Når du har kommet opp på ryggen mellom Forsnesvannet og Isvannet skal du bare følge denne opp til platået på kote 1200. Her ser du (hvis ikke tåka har klistra sæ fast ) toppen som nesten ser ubestigelig ut rett frem. Fortsett mot foten av den siste stigningen, steinvarder viser vei oppover når du nærmer deg. Det er mye ur og blokker de siste 150 høydemeterene, så det blir litt klatring. Men det er ikke noe luftig før du har kommet opp på toppen og ser nedover den fantastiske loddrette veien ned mot Beisfjorden.

Deilig når man kommer over skyene

Umulig å se fjellet i tåka når jeg begynner å nærme meg rota.

Så begynner det å lette :)

De fleste partiene er greie å gå i. Det var litt vått og glatt i ur-partiet over Forsnesvannet, og dette var lengre enn jeg hadde trodd....Men jeg kom meg da opp, og etter dette blir det mest som skiferheller å gå på til du nærmer deg rota.

For en flaks! Fantastisk utsikt på toppen :)

Missing title

Written by DagL 05.09.2018 10:37

Herlige bilder og beskrivelse. Sikkert morsomt å stå på toppen å se ned mot plassen der du bor :)