Archive - Date

Totlandsdalen/Dalsdalen - en bortgjemt naturperle

06.05.2019
10.5km

Etter tur til Litlefjellet kjørte jeg ne til Andvika og den lille biten nordøstover til Totland. Parkerte nede ved fjorden ved oppkjørselen til gården på Totland og gikk opp til gården gjennom tunet og kom over i et flott kulturlandskap som snart gikk over i en enda flottere bekkedal nordøstover Dalsdalen med dominans av svartor. Svartor var dominerende treslag et godt stykke oppover dalen inkl rundt Paddemyrvatnet; svartorskog er en uvanlig naturtype her vest, særlig i de mer karrige nordlige delene av Hordaland; artig. Det var riktig så vakkert i starten av Dalsdalen, trolig enda finere en måneds tid senere. Jeg var tydeligvis så betatt av den flotte naturen at jeg oppdaget å ha mistet stien da jeg ankom Paddemyrvatnet. Istedet for å gå tilbake gikk jeg langs vannbredden med håp >>>

Varde"bygging" på Litlefjellet

06.05.2019
2.9km

Fin men kjølig dag her i vest. Kjøring til Andvika innnenfor Masfjordnes som er kommunesentrum i Masfjorden. Kr 30,- i bompenger på Søredalsvegen/Åsheimsvegen og litt lenger framme til venstre i veidele og på vestsiden av Storevatnet til relativt stor snuplass hvor det var god plass til meg. Niste før stistart, deretter på meget god kjerrevei oppover østflanken på Litlefjellet. Like før slutt på kjerreveien relativt tydelig sti som fortsatte videre oppover, etterhvert ikke fullt så tydelig, nei.. Høyeste punkt var umarkert, men fikk rasket sammen nærliggende stein til en temmelig spartansk varde. Gikk knappe 100 meter vestover til utsiktspunkt, som HADDE varde, fin utsikt i vestlig retning. Ned samme vei. Hadde også tenkt bestigning av nabotoppen Skjeggedalsfjellet, men ville >>>

Skogsøytua

Skredvarden

29.04.2019
7.5km

Etter lang tur med mange høydemeter til Sunnfjordbjørnen dagen før var i alle fall mine ben ikke klar for noen tilsvarende tur denne flotte og varme vårdagen i vest. Med utsikt til en ganske forskjellig tur fra dagen før var vi tre turvenner Trond , Ivar og jeg enige om bestigning av en øytopp ingen av oss hadde vært på tidligere; Skredvarden på Atløy. I praktfullt vær og gjennom en Sunnfjordnatur på sitt vakreste kjørte vi til Askvoll hvor vi traff ganske så godt med fergeavgang til Atløy. Vi kjørte til vestsiden av øya og Sætrevatnet p-lomme hvor vi fulgte godt merket sti oppover i flott kystnatur, som i starten var overraskende frodig, med bl. a kusymre og andre vårblomster som lyste opp langs stien. Et par stideler, som var godt merket. Før siste halvbratte stigningen mot toppkjeglen >>>

Sunnfjordbjørnen via Vardeggi og Gottopphesten

28.04.2019
Randonnée/Telemark
Duration:
9:20h
21.4km

Mine gode turvenner Ivar og Trond og jeg har en stund snakket om tur til Sunnfjordbjørnen, høyeste punkt i Balestrand kommune, som ingen av oss har vært på tidligere. Så da Ivar tok kontakt en drøy uke tidligere og spurte om jeg var klar, tok det ikke lange tiden før positiv respons var returnert. Som så mange ganger før var det nesten ikke grenser for hva vi(jeg mest, tror jeg..) hadde planlagt å rekke over på 2-3 dager, men etterhvert skulle både et tvilsomt værvarsel og ikke minst formmessig realisme få i alle fall meg ned fra en nesten naiv optimisme til traust innsikt..Vi installerte oss om kvelden 27.04. i trivelig hytte på Hov Hyttegrend i Viksdalen og stod neste dag opp til littt vindfullt og grått vær, og på vei over Gaularfjellet småregnet det sågar. Ivar hadde i forkant >>>