Archive - Date

Bike trip - mixed
1:59h
14.6km

Tok av fra E18 øst for Askim ved Svarverud. Spurte meg for om veien til parkeringen for Nordre Stange Varde i et tun hvor det var samlet en mengde mennesker; alle med cowboyhatter, og med klassiske amcars parkert i tunet, og med "Stars and stripes" vaiende i flaggstanga. Først senere slo det meg at det selvsagt var americofile som var samlet for feiring av Independenc Day/ Fourth of July. Jeg fant parkeringen og tok fatt på syklingen. Hadde gjort litt for dårlig forarbeide, da jeg trodde her var god merking helt opp til toppen. Ikke var her nettdekning heller og strevde derfor med å få frem brukbart kart. Fikk som så mange ganger før hjelp av Knut Sverre sin grundige turbeskrivelse, som jeg hadde merket meg. Jeg fant den bratte bakken han hadde beskrevet som tok av mot øst etter knappe >>>

Rusletur på Verdens Ende og deromkring

03.07.2020
2:06h
5.9km

Mimretur til Verdens Ende hvor vi har vært så mange ganger tidligere. Mye inngrep og mye av opprinnelig vegetasjon i sentralområdet er borte. Fortsatt bra intakt vegetasjon og lite inngrep lengre vest mot Moutmarka Etterpå kjørte vi til Hvasser hvor vi gikk på stier bl.a. på Fynsletta, som er kalkrik strandeng/tørrbakke med sjeldne plantearter, mest spektakulær kubjelle( i slekt med mogop), som forlengst var avblomstret. Også fredningsområde for artsrik edelløvskog i området like bak Fynsletta. Deilig lunsj på brygga på Hvasser Til slutt en liten gåtur ut til badeplassen Lille Skagen nordøst på Hvasser hvor en velvoksen hoggorm krysset stien foran oss 10 meter fra stranden. Den var litt for kjapp til at det ble noe bilde, men en snap av bakparten som forsvant inn i gresset ble >>>

Map     1 comment

Operasjon Tordensky; til topps i Oslo kommune/fylke

02.07.2020
Bike trip - mixed
3:17h
28.8km

Under opphold i Tønsberg sammen med storfamilien fikk jeg problemer med hjemmekontoret, og måtte kjøre for å hente nødvendig komponent i Oslo. Ærendet var fort gjort, og beregnende nok hadde jeg med sykkel med tanke på bestigning av Oslos kommune/fylkestopp Kjerkeberget. Regn i luften og fattige 13gr C i hovedstaden denne formiddagen og da jeg kjørte oppover Nittedal kom det også noen tordenskrall. Innså at jeg hadde kledd meg altfor lett og stakk innom en sportsforretning og kjøpte en lett vindjakke før jeg kjørte videre mot Stryken P-plass. Fant først feil p-plass og oppdaget etter ca 1 km sykling feilen før jeg snudde tilbake og kjørte bilen noen hundre meter nordover til Stryken Stasjon p-plass, hvor flere biler allerede stod parkert. Fin grusvei og grei sykling uten altfor >>>

Skogsøy

12.06.2020
3:02h
6.1km

Bergsåsen Naturreservat er et av to reservater ved Snåsavannet med naturtypen kalkfuruskog, som er sjelden i Norge. Bergsåsen ligger like nord for Snåsa sentrum og er lett tilgjengelig via en natursti som går gjennom området. Naturreservatet har et rikt planteliv, særlig av kalkelskende planter; bl.a 15-16 arter orkideer, hvorav den kanskje mest kjente og iøynefallende er den storblomstrete orkideen marisko (Cypripedium calceolus). Da jeg var i nærheten, dro jeg for å sjekke om de mest sjeldne orkideene hadde begynt å blomstre etter sommervarme dager i Trøndelag. En god del på tur, jeg hadde nok det desidert laveste tempoet av samtlige. Liljekonvall var dominerende art, men på mer lysåpne steder var det også mye reinrose. Og flere andre godbiter dukket også opp..

Map     2 comments

Skogsøytua med "ekstremsportutøvelse" i Nordre Skogsholet

01.06.2020
Trip by foot
5.5km

Nok en dag med sommervær, og i dag havblikk. Kveldstur til Skogsøytua, første på 6-7 uker. Fortsatt bra med folk på tur. Solen delvis bak et tynt skydekke, som skapte vakre strålebuntfenomener, som man kan ane på de to første bildene. Ved ankomst Skogsøytua så jeg at det var ideelle forhold for å klyve ned i Nordre Skogsholdet, med fjære sjø, lite dønning og opptørkete berg. Jeg spurte et par om de ville bli vist veien ned, noe de straks sa ja til. Nordre Skogsholet er en slags canyon som vender ut mot storhavet, med minst 35 meter loddrette og til dels overhengende vegger. Bunnen er for størstedelen grunn sjø, men på sydsiden er det et ikke så verst bredt "fortau" hvor man kan gå tørrskodd; vel og merke i finevær. I dårlig vær er det livsfarlig å gå ned >>>