Fjellskitur på Svalbard (22.05.2013)

Ascents Lars Hiertafjellet (876m) 22.05.2013
Trollsteinen (850m) 22.05.2013

Jeg skulle være i Longyearbyen et døgn i forbindelse med jobb og hadde veldig lyst til å få til en tur. Hadde egentlig planlagt en fottur, men ved ankomst traff jeg kollega Øyvind som tilbød seg å låne bort fjellskia sine. Veldig snilt, men støvlene hans var for små for meg. Fikk allikavel leid et par ski i passende størrelse og da kunne vi ta en tur sammen.

Vi startet fra Nybyen og gikk opp Larsbreen. Et stykke opp på breen tok vi en rask titt på en av de to isgrottene vi så der. Vi hadde ikke med oss hodelykter så det ble kun en rask titt i åpningen. Fortsatte deretter opp litt til venstre for toppen av den karakteristiske Trollsteinen. Gikk så eggen de siste 100 høydemeterne opp til selve steinen. Veldig spesielt med den store steinblokka på toppen av et fjell. Fantastisk utsikt i alle himmelretninger!

Balanserte så videre på fots forbi toppen og langs eggen tll Lars Hiertafjellet. Deretter fotsatte vi nord-nordøst og gikk ned en skarp egg i retning Sarkofagen. Litt utsatt her. Så ble det skråkjøring ned på Longyearbreen og lett nedkjøring til Nybyen.