Tromsdalstinden (03.10.2012)

Start point Ishavskatedralen (70m)
Endpoint Tromsø (5m)
Ascents Tromsdalstinden (1,238m) 03.10.2012
Tromsdalstind

Det så lenge ut til å bli en sesong uten tur til Tromsdalstinden. Nå var muligheten her. Jeg var i Tromsø, og skulle ikke starte på jobb før kl 1300. Våknet derfor spent på hotellrommet kl 0630 og kikket ut vinduet. Ikke så ille. Litt snø på toppen, noen lette skyer og ikke for sterk vind.

Etter en rask frokost kontaktet jeg resepsjonen for å låne en sykkel for å sykle inn Tromsdalen. Det var ingen til utlån. Tidsplanen min holdt på å ryke. Tok derfor og praiet en drosje i den tro at han kunne kjøre meg inn til der hvor vegen ender i Tromsdalen. Etter å ha passert Ishavskatedralen og kommet et stykke opp i bakken var vegen stengt p.g.a. en stor sementbil med pumpe som sperret den smale gata. Hoppet derfor av drosja og startet å småjogge innover Tromsdalen. Klokka var nå 0805. Litt frost på grusvegen innover, men helt ok. Flotte høstfarger og innerst inne var den snødekte Tromsdalstinden. Jeg var litt spent på hvor mye snø det var, fordi jeg hadde kun noen terreng-joggesko på føttene. Etter ca. 4-5 km går stien ned til venstre. Det er godt skiltet. Klokka var nå 0835
Etter å ha passert Tromsdalselva på en fin bru startet stigningen (ca kote 160m). Fortsatt fint vær. Jeg kunne derimot se at toppen nå var dekket av skyer. Etter å ha passert gjennom bjørkeskogen flatet det litt ut.
Ferdig med bjørkeskogen

På ca 650 meters høyde kom det bratteste partiet. Det var fortsatt fin sti, delvis jordbunn og etterhvert en del stein. Av og til måtte jeg bruke hendene i de bratteste partiene. Stien går i s-svinger oppover.

På høyde 900-950 meter flatet det litt ut igjen. Nå var det slutt på den fine stien og herfra og opp var det stort sett steiner. Det er vardet, men de kan nok være vanskelig å følge i dårlig sikt. På ca 1100 meter møtte jeg snøen. Litt glatt og isete i starten men etterhvert var det helt greit å gå fordi det ble tørrere i høyden. Desssuten var det tråkket ned av de som hadde vært her dagene i forvegen. Dessverre hadde ikke skyene lettet og jeg kunne skimte toppvarden først da jeg var 20 meter unna.

Jeg har vært her i fint vær tidligere og vet at det er bratt på baksiden av eggen. Holdt derfor klokelig god avstand. Klokka var nå 0955. I rute. Det var sur vind og dårlig sikt, så jeg skrev meg raskt inn i boka og startet på vegen ned samme veg som jeg kom opp. Det var godt å komme under skyene igjen og det var god sikt til Tromsø.

Småjogget ut Tromsdalen og gikk over Tromsø-brua. Jeg var tilbake på hotellet klokka 1145. I god tid før jobb. Fornuftig bruk av noen fri-timer en formiddag synes nå jeg.

Dessverre hadde min min følgesvenn gjennom 3 år, GPS-klokka, "tatt kvelden" så artikkelen inneholder kun ca verdier på høyder og kilometer. Ny GPS-klokke er bestilt..