På sykkel til Batteriet (21.06.2014)

Startsted Bragernes torg (1moh)
Sluttsted Bragernes torg (1moh)
Turtype Blandet sykling
Turlengde 2t 17min

Kamerat Bjørn ville ha en rolig sykkeltur siden han til helgen skal sykle Trondheim – Oslo. Skal det gå «smått» er jeg rett turkamerat :) Vi startet turen fra Bragernes torg 0900. Målet var en tur med mye motbakker, opp og ned, langs Drammens-dalen. En skikkelig O2-tur iflg. Bjørn. Vi tok turen opp mot Heia-terrassene, ned igjen mot Åssiden og opp til Aronsløkka og turheisen. Her tok vi «800-meteren» til Solbergelva og forsetter veien/stien opp til Batteriet som ligger i høydedraget over Nedre Eiker kirke. Dette er et festningsanlegg anlagt til mot forsvar mor erkefienden Sverige, på slutten av 1800-tallet. http://www.eiker.org/Artikler/Offentlig_virksomhet/Militaria/geithol.htm

Fin utsikt over Eiker-bygda. Påfyll med banan og cola. Ganske bratt stikjøring ned til Krokstadelva. Videre over gamlebrua til Mjøndalen, så østover. Ved grustaket (Stryken) tar vi anleggsveien som går oppe i åssiden. Artig kjøring i kupert terreng. Veien møter Konnerudbakkene, men vi velger en sti og kommer ned ved Gulskogen. Da er det bare å følge elva ned til torget. Avslutter med en velfortjent kaffe på Z. Jeg er mektig sliten, Bjørn virker uberørt. Turen tok drøye to timer.