Nordbykollen (12.06.2014)

Ascents Nordbykollen (238m) 12.06.2014

Denne toppen når du på få minutter! Starter turen ved «Ulvekula» i Tors vei. Følger veien opp til rundløypa (lysløype) der jeg tar til høyre. Tar så første stil til venstre og fortsetter i litt ulike «stisystemer» opp mot toppen. Så lenge det går oppover kan det ikke bli feil :) Bruker 15 min til toppen, tilbakelagt 1 km. Det er ingen vid utsikt her opp, til det er furuskogen for tett og høy. Toppen domineres av telemast. Ned tar jeg en sti som går mot sørvest. Her vokser skogen vill – støkker opp storfugl og skremmer et ekorn opp i toppen av et tre. Byen synes langt unna.
Nede på lysløypa tar jeg nordover tilbake til utgangspunktet. Lysløypa rundt kollen er svært kupert og er ypperlig egnet til treningsturer. Starter man turen fra Rundtom/Tangen får man med seg de beste utsiktspunktene. Dette er gamle utfartssteder for utsikt over byen.
Se: http://www.digitaltmuseum.no/things/utsikt-over-drammen-fra-kobbervikskleiva/NMK-B/NG.K&H.A.19158/gallery

Brukte 45 min. Distanse 3 km. Første Peakbook-lista jeg har fullført: Drammen≥ 100m pf :)