Gråfjell høyest i Sigdal/Flå (08.06.2014)

Ascents Gråfjell (1,466m) 08.06.2014

Hyggelig at Gotfred hadde tid til å slå følge med meg i dag. 1045 tok vi avmarsj fra det gamle turisthotellet på Tempelseter. Vi valgte å følge T-merkingen langs Tempelbekken. Etter at vi passerte skaret nord for Ranten tok vi opp øst for 1430-toppen. Herfra fulgte vi stakene til toppen. God tørr og bred sti det meste av veien. Sola varmer godt, helt fint å gå i shorts.
På ca. 1400 meter finner vi ei lita gran som optimistisk har klort seg fast i ei sørhelling. Vi ser to levende lemen og en død (fra i fjor). Multemyra er i full blomst. Mange fine inntrykk i dag av natur som med all sin kraft møter våren. Tilbaketuren tar vi vest for Ranten. Peiler oss inn mot Neverfantetjenn (det med ei lita øy og hytte i østenden). Herfra grei sti, om enn noe myr, ned til Søre Istjenn. Vi er nå nede ved hyttefeltet og siste strekket ned til Tempelseter går på grusvei.
Vi har vært ute i 4,5 timer. Tipper vi har gått ca. 15 km. På hjemturen stopper vi på Borgerstua i Eggedal for en bedre middag :)

På vei mot Gråfjell
Gråfjell
Gårfjell - utsikt mot nord.