Borgsjåbrotet - høyest i Nore og Uvdal (07.06.2014)

Ascents Borgsjåbrotet (1,484m) 07.06.2014

Startet klokka 0750, sol og blå himmel, fra Drammen :) Det fine været holdt seg helt til jeg kom opp Tessungdalen til Småroi. Kjørte via Kongsberg, Bolkesjø og Hovin. Bolkesjø/Austbygdi er et sjarmerende stykke vei som går forbi vann der omkringliggende fjell og åser speiler seg. Også mange kulturminner om svunnen tid; stabbur og andre laftede bygninger med røtter tilbake til 17-18 hundetallet. Til selve toppen er det en grei tur. Fant T-merket rute nesten helt til toppen. Fin utsikt mot Gausta i vest, vidda og Hallingskarvet i nord. Skrev meg inn i boka som sier at denne toppen inngår i "titoppertinn" (http://titopperntinn.no). Jeg møter ikke en eneste person på turen. Fortsatt ganske mye snø, men den var hard og fin og dermed godt underlag. Uansett så er dette lettgått terreng med lav lyng og mose. Brukte litt over 2 timer t/r. Det lengste med denne turen er bilturen… På tilbaketuren stopper jeg hos Øydis og Morten på «feriegården» deres i Hovin. Flott sted! Blir traktert med kaffe og kake vunnet på lodd i den lokale basaren :) Tilbake i Drammen i 18-tiden.

Borgsjåbrotet
Fra Borgsjåbrotet mot vidda.