Gyrihaugen - det ulitmate utsiktspunkt :) (01.06.2014)

Ascents Gyrihaugen (682m) 01.06.2014

Etter å ha sett flotte bilder herfra lagt ut av Willy på Facebook, bestemte Gotfred og jeg for å stå opp tidlig å følge i hans fotspor. Dette er tydelig en populær tur for folk i området. Vi var tidlig å lå nok først i løypa av hordene som kom opp etter hvert som sola steig. Det går bratt opp de siste hundre meterne. Greit å ha faste tau/vaiere som forankring. Etter 25 minutter står vi på toppen av selve Mørkganga – et artig naturfenomen. Det som virkelig imponerer er den fantastiske utsikten. Tyrifjorden er en vakker innsjø med sine armer og mange små og store øyer. Den er også rammen for et flott kulturlandskap hvorfra snøkledde topper rager opp mot 1400 meters høyde. Mye vil ha mer, så vi setter kursen oppover lia til Gyrihaugen via Migatjern. (Betyr det det jeg tror det betyr?:) Wow! Dette er en «sukkertopp» - fritt utsyn i alle retninger. Over Ringerike til Gaustatoppen, østover skog etter skog mot Romerike, sørøstover til Oslofjorden der vi kan skimte «danskebåten» sør for Vardåsen. Tror jeg kunne sittet her opp lenge for bare å ta inn synsinntrykk. Ned fulgte vi sien sørover og tok oss vest til Skardstjernet. Herfra stien ned til parkeringa. Flott utsikt også her… Vi brukte 3 timer og 9 minutter, hvorav kanskje en time gikk med til pauser.