Bragernesåsen (27.05.2014)

Ascents Varden utsiktspunkt (268m) 27.05.2014

Nå på forsommeren får jeg nesten ikke nok av skogturer. Ser ikke ut til at jeg blir lei av å gå og småløpe stiene i Bragernesåsen på kryss og tvers. Spesielt fint om kvelden når sola står lavt og kaster lange skygger og metter fargene. Turen i dag startet fra torget. Opp Zik-Zakken til Åspaviljonen. Videre opp Otto Lunds sti til Spiralen. Denne etappen bruker jeg til å teste formen :)
Videre opp trappene til utsikten på Varden. Jeg tar stien ned igjen til Østre batteri, forsvarsverk fra 1890-årene, deretter nord-østover mot Klopptjern. Herfra rett østover opp åsen til Prins Oscars utsikt. Navnet er visstnok etter Oscar II som besøkte traktene. Utsikten mot Lier/Røyken er da også litt majestetisk! Fra utsikten følger jeg veien tilbake mot Strøtvet og tar av i Boktrykkers Købkes vei. Følger denne til jeg kommer til jeg passerer den gamle husmannsplassen Vestre Høgda. Herfra ned Wulfbergchausseen. Som navnet tilsier er dette en meget gjennomført og flott vei med sine steinsettinger. Den ender ved Åspaviljongen og derfra er det Zik-Zakken ned tilbake til torget.