Stoppenåsen - Villåsen - Varden: Kveldstur til bynære åser (20.05.2014)

Ascents Stoppenåsen (256m) 20.05.2014
Varden utsiktspunkt (268m) 20.05.2014
Villåsen (295m) 20.05.2014

Kveldstur i åsen. Startet fra De Eldres Vei og fulgte vei/sti til Klopptjern. Få turgåere ute men mange som trener i motbakkene. På østsiden av vannet går det en tydelig sti opp til Stoppenåsen. Fulgte stien videre nordover før jeg tok vestover og kom ned til lysløypa. Fra denne er det bare å følge sti(ene) merket Natursti opp til toppen av Villåsen. Stien går ned på sørsiden til lysløypa. Ca. 100 meter sør for krysset merket Spiralen 1 km går stien opp til Vardåsen.

Ingen av disse toppene har utsikt som «tar pusten fra en», til det er de for lave og skogen for høy. Uansett så kan jeg absolutt anbefale turer i dette området – utallige stier på kryss og tvers i blandet skogsterreng med bademuligheter, blant annet i Klopptjern. Interessante naturstier og mange flotte utsiktspunkt i sør i åsen mot byen. På vei ned åsen frister det med en stopp i Åspaviljongen for en forfriskning. Åpen lørdag og søndag fra 1200

Stoppenåsen
Tufter av gammel boplass, Villåsen
Nær toppen, Villåsen
Varden
Varden, utsikt mot Konnerud

Godt å se

Written by Nils 23.05.2014 12:32

at flere finner fram til småtoppene på Bragernesåsen. :) Begynner selv å bli nokså kjent der etter flere turer med barna. Vi bor jo på Stoppenkollen, med kort vei til Stoppenåsen. Dit hadde vi 2 turer i fjor sommer. Deilig å kunne gå ut døra hjemme og rett på tur, uten å måtte kjøre bil. ;) Utsiktspunktet Varden er jo en morsom liten perle i Bragernesåsen, med det lille stupet og trapper opp på siden. Der har vi vært oppom mange ganger.

Kjent og kjært område

Written by Øyvindbr 23.05.2014 10:50

Liker meg godt i Bragernesåsen! Har begynt å kalle det for min nødutgang fra sivilisasjonen i hverdagen. Tar omveien hjem fra jobb via åsen så ofte jeg kan, da kommer jeg meg fortere vekk fra sentrum. Bragernesåsen/Hamborgstrømskogen er en del av skauen det også. :)

Sv: Kjent og kjært område

Written by Tom3041 24.05.2014 11:28

Flott sagt det med nødutgangen ;) og jeg er helt enig åsen er en perle!