Til høyeste punket i Lier - mest sykkeltur (17.08.2013)  4

Start point Egge i Lier (50m)
Endpoint Egge i Lier (50m)
Characteristic Bike trip - mixed
Ascents Sørøst for Bjørnkollen (632m) 17.08.2013
Visits of other PBEs Eiksetra (385m) 17.08.2013

Enda en flott sommerdag som må brukes for det den er verd. Vi starter på Egge i Lier og tar den gamle jernbane traseen nordover i retning Sylling. Fram til 1932 gikk det tog fra Lierbyen og til Svangstrand ved Tyrifjorden, der man kunne fortsette turen med dampbåt! Vår ferd ender i Kanada – startstedet for Toralf Haugs minneløp. En vinterklassiker her i Finnemarka. Vi følger skogsbilveien nordvestover på østsiden av Dammyrdammen. Dette gir en litt lengre tur enn å følge veien på vestsiden, men til gjengjeld er den mer variert. Vi følger veien så langt det går opp mot Store Nykjua. Skift til joggesko. Vi går litt på sti og litt i terreng. Etter ca 25 min. er vi oppe ved varden. Vi tar en god pause her oppe med niste og tilbehør:)

Bjørn på Bjørnkollen

På tilbaketuren tar vi en avstikker inn til hytta ved Vesle Nykjua. Her er det reist en bauta til minne om en trist hendelse i mars 1945 der to nordmenn blir skutt.

Hytta ved Vesle Nykjua

Fra hytta er det flere valgmuligheter for hjemturen. Følge samme veien som vi kom ned til Kanada, følge veien ned til Justad i Sjåstad, eller som vi velger, å følge veien forbi Veslesetra og «klatre» opp til Garsjø og Eiksetra. Fra Eiksetra er det bare å rulle ned til bygda. Siste sju kilometerne gjøres unna på 15 – 20 minutter. Vi har vært ute i 5,5 timer og tilbakelagt 55 km på sykkel og en? kilometer til fots.

Finnemarka er et fantastisk sted for både sykkel, fottur og skiturer. Det finnes en egen blogg for Finnemarka fordi som ønsker å gjøre seg bedre kjent med området. www.finnemarkbloggen.com