Vassfaret rundt (10.08.2013)  5

Characteristic Bike trip - mixed
Visits of other PBEs Fønhuskoia (754m) 10.08.2013
Vassfaret-Strøen bomvei (955m) 10.08.2013

Vi tar vestover ved Nes i Ådal og parkerer bilen ved Fossholt. Syklene av taket, justering av utstyr så i vei nordover på grusveien på vestsiden av elva. Etter noen kilometer og en litt bratt kneik er vi tilbake på riksvei 243. Vi har ca. 600 høyemetere foran oss, og det mest behaglige er å ta disse på asfalt :) Vi passerer stavkirka i Hedalen og tar en kort stopp for bilde.

Hedalen stavkirke

Her tar veien vestover mot Nesbyen og Hallingdal. De neste 15 km går stort sett oppover – men ganske slakt helt til siste kneika opp mot Restet. Vi er oppe på nesten 1000 meter, men det er lite som minner om høyfjell. Grana vokser seg fortsatt høy og vegetasjonen er frodig. Vi fortsetter et stykke til vestover, nå på grusvei. Det går unna i nedoverbakkene. Etter ca. 5 km tar vi av på en traktorvei som tar oss ned til nordenden av Strøen, den største innsjøen i Vassfaret. Traktorveien følger sjøen på østsiden. Det går et stykke inn i skogen, så vannet ser vi bare glimtvis. Veien forstetter et langs Størssleva ned til Suluvatne. Været har så langt vært sol og litt skyer, men nå kommer regnet. Vi finner en flott steinhelle langs stien. Bålrester vitner om at vi ikke er de første som har tatt seg en rast her.

Pause i ly av denne flotte steinhellen.

Regnet gir seg og vi fortsetter ned til Sulevasshytta. På vollen beiter sauer. Er det ikke bjørn her inne fortsatt? Herfra et det å ta beina fatt på blåmerket sti. Ingen av oss, Bjørn, Gotfred og jeg er drevne terrengsyklister – så det er tryggest å gå.

Vassfaret. Mange demninger som følge av tørmmerfløting.

I sørenden av vannet kommer vi til Dreparhølen. Jeg vet ikke hva navnet kommer av, men i kontrast til navnet er dette en virkelig idyll. Skogskledde fjellsider nedenfor blankskurte berg speiler seg i vannflaten. Abbor og ørret vaker - her må det være gode muligheter med fiskestang. Vi er i hjertet av Vassfaret. Området er vernet som landskapsvernområde, samt en rekke mindre naturreservat. På turen har vi ikke møtt noen andre, verken turgåere eller syklister. Det er ingen nye hytter her inne. Bare noen gamle koier. Vannene er oppdemmet med tanke på tidligere tiders tømmrfløtning. Det er mye finere her enn jeg våget å drømme om :)

Suluvatne, Vassfaret.

Ferden videre går på grusvei. Vi tar en stopp i norenden av Nevlingen. Her finnes en infotavle om naturstier mv.

Infotavala ved Nevlingen

Regnet kommer tilbake og vi trår på langs vannet ned til sørenden. Her søker vi ly under takskjegget på eie koie, tar resten av nista inkludert en RedBull ;) Regnet ser ikke ut til å gi seg så vi legger i vei – forbi Vassfarplassen og Skrukkefyllhaugen, der legendariske Berte bodde. Vi er nå våte og ser mest fram til å komme tilbake til bilen, så noen nye stans blir det dessverre ikke. Litt synd fordi området er fult av kulturhistorie. Det vi legger godt merke til fra sykkelsetet er de blankskurte stupene nord for veien. Klokka 1500, seks timer etter start, er vi tilbake til utgangspunket. De siste kilometerne har vi hatt en nokså heftig og vill utforkjørning – litt i overkant av hva jeg setter pris på – det må ha vært ønsket om et tørt skift som fortrengte redselen! Tripptelleren viser 68 km – effektiv sykkeltid ca 4 timer.