Storen!! (26.06.2007)  6

Start point Turtagrø (880m)
Endpoint Turtagrø (880m)
Characteristic Alpine trip
Ascents Store Skagastølstinden (2,405m) 26.06.2007
Visits of other PBEs Skagastølsbu (1,758m) 26.06.2007
Turtagrø Hotell (883m) 26.06.2007

Det var på tide å erobre selveste Storen! Etter en fin opplevelse på Store Austandbotntinden året før var det naturlig å ta kontakt med patentfører Sverre hos Norgesguidene. Turdagen var det opp kl 0400 – til det jeg vil kalle nattmat. Avreise kl. 0500 fra Turtagrø. Sverre er bestemt på at vi ikke kan bruke mer enn 3 timer opp til bandet dersom turen skal gjennomføres. Jeg er redd han husker hvor elendig kondis jeg hadde året før… Heldigvis er jeg noe bedre trent og vi greier tidsramma. Tempoet er dog ikke større enn at Sverre for det meste går med henda l lomma:)

Oppe på bandet tar vi en hvil, kikker forventningsfulle opp mot toppen, setter fra oss stavene og justerer utstyr og pakning. Dette skal gå fint! Vi er først i løypa hvilket gjør det tryggere med tanke på steinsprang. Må bare ikke glemme at det kommer noen bak også, så det gjelder å være årvåken.

Turer videre går på lange snøføringer. Sverre går foran og lager fine spor. Litt luftig og bratt, men snøen gir godt grep. Klokka 0900 inntar vi frokosten på 2 100 m i storslagne omgivelser. Luksusliv :)) På svaene øver et lag på klatring/sikring. Vi kommer oss greit forbi. Vi er igjen først i køen, men bak oss tar føreren på Spiterstulen med sitt følge raskt innpå oss. Det er tørt og fint, ingen store utfordringer på hyllene/hjørnet. Opp Heftys renne tok vi trikset med «å stå på skuldrene» - «Her er det ikke stilkarakterene som teller» sier Sverre, og heiser sistemann, Ingve, inn i renna. Følge fra Spiterstulen velger Andrews renne, og er omtrent samtidig med oss oppe på fortoppen. Siste stykket til toppen er helt greit. Det er fantastisk å stå her oppe. Wow… vi greide det! Mat og en liten toppdram, det har Willy (Willy Skaret) alltid med, og ære være ham for det! :) Det er fristende og bare kunne bli der oppe, men Sverre påpeker at det er langt til Turtagrø, om ikke i luftlinje. Inn i tauet igjen, nå er det rappell, først ned til hjørne, så videre ned forbi svaene. Det er med tunge bein turen fortsetter nedover breen til Tindekubbhytta og dalen.

Når det røyner på har Sverre et motiverende ordtak: «Det er her vi skulle vært» -
Humor hjelper alltid! Følget fra Spiterstulen har mye høyre tempo og nok nede minst en time før oss.

Sverre er nøye på stilen, den gamle stilen engelskmennene tok med seg når de kom og lærte nordmenn om alpine forlystelser. Ritualet er at vi vasker hender og ansikt, vannkjemmer håret, retter på antrekk, og tar en liten matbit ved bekken før Turtagrø. Det er «god stil» å komme inn med det inntrykk at du absolutt ikke har tatt på deg en for mye… bestill gjerne en øl, eller helst en Shandy, med en litt nonsjalant gest, og med et: «ja det kunne vel smake» i et tonefall som ikke røper at du kunne betalt hva som helst for en iskald pils ;)

Drøye 14 timer har gått, helt greit med tre nokså uerfarne i tauet. Sverre gjorde igjen en kjempejobb. Flink fyr :)

Bildene er tatt av Willy (Willy Skaret), Ingve og Sverre.

På vei opp fra bandet, Storen.
Tørt og fint på svaene. Storen.
Greit med sikring her.. Willy følger spendt med. Foto: Ingve Skaret.
"Her sitter dere helt i ro". Sverre har plassert som fugleunger i et reir :)
Lykkelige og småsultne på toppen av Storen. Willy, Ingve, og meg, samt følget fra Spiterstulen.
Sverre, meg og Ingve. Full kontroll på tau og utstyr :)
Ingve er fredig med rappellen.