Glitre og Sandungen (31.07.2013)  5

Endpoint Ask, Egge i Lier
Characteristic Bike trip - off-road
Visits of other PBEs Eiksetra (385m) 31.07.2013

Starten gikk fra parkeringen på Glitreveien, Sjåstad i Lier. Vi startet ca. 1630 - det hadde gått noen kraftige byger litt tidligere så vi var spendte på om dette ble en våt affære. Opp til Glitre er det ca. 150 høydemetere i jevn stigning. Oppe ved vannet tok vi nord-vestover langs vannet. Veien deler seg på sør-vest siden der vi tok en avstikker rundt Sandungen. Fine jevne grusveier gjør kilometerne fort unna! Videre tilbake samme vei, men i sørenden på østsiden av vannet tok vi av i retning Garsjø og Eiksetra. Mange flotte lange utforkjøringer og litt klatring på slutten. Garsjø (380 moh) ligger litt høyere opp enn Glitre (360 moh). Fra Eiksetra er det rake veien bort til Eggevollen, så veldig bratt ned til Egge. Vi så mange mørke skyer, men regnet uteble - flaks for oss :). Finnermarka er et fantastisk område for sykkelturer. Et nett av bilfrie gode grusveier bidrar til at man raskt kommer inn i hjertet av marka - et område som består av mange vann, koller opp til ca. 600 moh, skog og atter skog, samt et fåtall hytter. Kan anbefales :)

Rast ved Sandungen, Finnemarka.