Gunhildsrudknatten og Nesfjell (31.05.2020)

Ascents Gunhildrudknatten (567m) 31.05.2020
Nesfjell (599m) 31.05.2020
Visits of other PBEs Råenseterveien bom (140m) 31.05.2020

Merete foreslo tur vest for Eikeren. Vi kjørte opp Råenseterveien (bomvei 50 cash/Vipps) til parkeringa ved Råtevann. Vi fulgte stien mot Gunhidsrudsetra via Gamlevollen. Ved Setertjern valgte vi å bushe sørvestover til toppen av Nesfjell. Så ikke snurten av stier, og ganske ulent i tett gran- og bjørkeskog. Siste hundre høydemeterne er mer åpen furuskog. Stor varde på toppen og bord/benker. Ganske fint. Vi tråkka tilbake samme vei til Gunhidsrudsetra. Her er det et minnesmerke over fem falne unge menn i april 1944. Trist, så nærme fredsdagene. Fra setra gikk vi først et stykke på merka sti mot Gunhildsrudknatten, før vi busha inn mot toppen. Overraskelsen var stor når vi kom opp. For en utsikt. Bare å nyte en varm kveld med solnedgang vest. Fant noe fine plasser for hengekøyene, og sov som steiner til morrasola ble vel varm. Hjemover gikk vi vestover til nordenden av Setertjern. Pause på Gamlevollen med en hyggelig prat med eieren. Avslutning på turen med burger & cola. God og sigen etter et døgn i solsteika :)

Nesfjell
Varden på Nefjell
Nesfjell, turbok og godt merka
Utsikt sørøstover mot Eikeren
Minnesmerke ved Gunhildsrudsetra
Gunhildsrudsetra
Gudhilsrudnatten. Toppvaden.
Vakker solnedgang
Pause på hjemturen ved hytta Sveltihjel