Tverråsen (07.10.2018)

Start point Landfalltjern (320m)
Endpoint Landfalltjern (320m)
Visits of other PBEs Vesle-Per, heller (450m) 07.10.2018 11:11
Tverken (455m) 07.10.2018 13:33

Fikk med Lill på litt skauranglig. Har funnet en koloss av en stein rett ved helleren Vesle-Per, og den måtte bare sjekkes ut om vi greide å buldre. Kolossen er 5 m høy og 30 m i omkrets. På den ene sia er det et par vertikale riss. Lill fikk på seg klatresko og testa innsteget. Hadde nok kommet opp, men uten crash pad eller tau til nedfiring ble det litt for risikabelt. Neste gang skal vi være bedre utrusta! Neste lille utfordring var å finne en ny passasje opp på toppen av åsen. Rett vest for helleren så vi en mulighet. Et eksponert parti der Lill fikk hjelp av en liten kvist. Det gikk bra, men helt på kanten ... Vel oppe ble det matpause og fotografering borte ved Skortajuvet. Lill er modig og balanserte på blokka i sprekken :) Neste prosjekt var å finne nedstigninga til "cella". Rota litt men fant da fram. Turen videre tok vi forbi hytta Klonken bort til den flotte ura. Ny mulighet for å finne en ny oppgang. Det så lenge lovende ut. Over ura var det et fint hyllesystem, men innsteget var i et bratt mosegrodd sva, dette ble for farlig. Litt vest for ura fant vi en snillere variant. Skal vi gå ned til Tverken og spise vafler spurte jeg? Smarteste du har sagt i dag svarer Lill - det ser slitsomt å være fotomodell skal jeg si deg! Da var saken avgjort og Tverken skuffa ikke. Vafler, fyrstekake og kaffe smakte utmerket :)

Kollossen
Hadde nok gått greit dette - men fallhøyden var for stor uten crash pad.
Hm .. :)
Klyveruta opp fra Vesle-Per
Balansekunst
Med utsikt til Knuten på Kongsberg
Cella
Ikke så lett å få øye på calla selv om man står ganske nært
Klonken
Hytta vest for Klonken
Den grove ura vest for Klonken
Hyllene over ura. Ble vel eksponert
Litt vest for ura fant vi en ny mulighet
Grei klyving
Fotomodellen slapper av ;)