Finnemarka (31.08.2018)

Start point Djupengrop (580m)
Endpoint Djupengrop
Visits of other PBEs Store Bumla stige 31.08.2018 13:20
Lauvkollen parkering (580m) 31.08.2018 13:21
Lunnaas (560m) 31.08.2018 14:22

Rundtur i nordenden av marka. Måtte sjekke ut forholdene før vi har DNT akTiv tur her neste søndag. Satte kursen mot Lundaas der jeg traff en hyggelig kar fra Øren i Drammen. Han var der som en fortropp til dugnaden som venneforeningen skulle har lørdag, og på søndag er "skaurocker" Dagfinn Kolberg her og underholder. Lundaas eies av Statsskog og det er gratis å overnatte her! Det var litt tungt å gå videre etter en lang og hyggelig pause. På vei sørover gikk jeg oppom Bjønkollen som men høye graner ikke kan kalle seg et utsiktspunkt. Så krysset jeg over mot Bomlekollene. Den sørligste er høyeste punktet i Lier, og det navnet Kartverket bruker på sin liste over K-topper. På PB heter kollen: Sørøst for Bjørnkollen. Burde kanskje rettes? Gikk litt nordover til kollen Bjønnestillinga og fant stien mot demningen på Store Bumla. Bratt så her er stigen som kalles Jacobsstigen til god hjelp. Demningen er en ruin og ikke lengre noen praktisk betydning. Opp fra demninga er det også stupbratt, men mulig å ta seg opp ved hjelp av tauet som henger her. Tok med Bomleåsen på vei mot blåmerka løype som går til parkeringa via Sandtjern og Lårvika. Det er mye opp og ned åser utenom sti på denne turen. Kjente den i beina.

Ble sittende lenge på Lundås. Traff en hyggelig kar fra Drammen som var på overnattingstur
Pent lite vann sør for Vesle Bumla
Bumlekollene - en ligger i Modum og en i Lier
Bomlekollene
Jocobsstigen - gikk denne den fra Bjønnestillina
Store Bumla - ved demningen som nå bare er et kulturminne uten funksjon.