Nupsegga, høyeste i Vinje (26.07.2018)

Ascents Nupsegga (1,674m) 26.07.2018 20:37
Visits of other PBEs Haukeliseter Fjellstue (986m) 26.07.2018 14:54
Ulevå p-plass ved E134 (975m) 26.07.2018 14:54

Jeg tok denne turen som et "døgnprosjekt" - mest for å få en god natts søvn i normal temperatur .... Starta fra Ulevå parkering. Fulgte DNT-stien opp til høyde 1266 og gikk da nordvest. Det er sti på kartet, men den så jeg lite til. Det er også noen spredte varder. Dog, enkelt å finne veien som gir seg selv. Holdt til venstre for vann 1362 og 1442. Mye ur, men lettgått. Oppe ved brevannet på 1467 m etablerte jeg camp. Ikke helt enkelt å finne teltplass i ura, men jeg trengte bare ca. 2 m2, og ett sted var det en slik mulighet :) Jeg ventet et par timer før jeg tok fatt på siste delen for å få lavere sol. Oppover tok jeg en ekstra runde over fonna/breen. Føltes trygt så lenge jeg holdt meg unna glatt blåis - den er lei uten stegjern. På toppvarden hang det et termometer som viste 0 grader. Neppe, jeg går i shorts og det føles mer som 10 gr. Fint og vid utsikt. Rusla etterhvert ned til teltet ad normaveien som går sørvest fra toppen. Sov som en stein i 8 timer i den friske fjellufta.

Telemarksnatur.
Varden
Selfie på toppen :)
Nupsfonna er vel den eneste breen i Telemark
Campen min ved brevannet på 1467 m

Gode minner

Written by Øyvindbr 08.08.2018 19:18

Fra et område som falt i smak i påskens eneste knallværsdag i 2011. Da var jeg oppom Sandfloeggi tidligere på dagen. Det virket som et område hvor en fikk lov til å smake på den oppbyggelige ensomheten. Fine utsikter og spennende terreng var det også...:)