Hardangerjøkulen (12.05.2018)  6

Start point Finsehytta (1,223m)
Endpoint Finsehytta (1,223m)
Ascents Hardangerjøkulen (1,861m) 12.05.2018 12:27
Visits of other PBEs Finsehytta (1,223m) 12.05.2018 09:17
Jøkulhytta (1,790m) 12.05.2018 12:02

Willy (Willy Skaret) og jeg kom opp med toget fra Drammen, fredag kveld. Yo hoo - kjempevær! Godt at tirsdagen som opprinnelig var planen blåste bort. Lørdagen ble like fin. Lite skyer og varmt. Vi valgte alternativ til kvistløypa første del av turen da det var problem med å komme over elvene på nedsida av Appelsinhytta. Greit føre, sånn passe slush som funka fint med feller. Fikk selskap på turen av to damer fra Oslo og Svein fra Nøtterøy. Svein er 77 år og vi gav ham etterhvert tilnavnet "seig jævel". Tror han hadde grusa oss om han ville ;). Vi brukte 3,10 til toppen, tok en lang pause ved Jøkulhytta på vei ned. Flott dag, bare å nyte. Vi rakk et par pils, litt mat og dusj nede på Finsehytta før retur med med toget 18.20. "Hadde bare alle fjellturer vært som denne" sa Willy. Enig! Fylkestopp nr. 12 i boks.

Tror ikke det er mange slike dager her oppe. Brekulen i all sin prakt.
Bydamene
På toppen. Willy blir da alltid en nasjonalromantiker ;)
Lunsjpause ved Jøkulhytta. Kan anbefales.