Synshorn, Via Ferrata. Firmatur (28.08.2016)

Characteristic Via ferrata
Ascents Synshorn Sør (1,455m) 28.08.2016 09:58
Visits of other PBEs Synshorn Via Ferrata (1,200m) 28.08.2016 09:58

Besseggen via Jo-stigen. Firmatur Dag 2. Willy (Willy Skaret) har organisert ferrata-tur ved Synshorn. Laget redusert med tre personer som av ulike grunner ikke kunne ta denne turen. Vi stater kl. 10 fra parkeringa ved kafeen ved Bygdin med Hilde som guide. Dette er en ny opplevelse så ikke fritt for litt kribling i magen ved start. Det tar ikke så lang tid før «det sitter», vi senker skuldra og koser oss. Turen opp til toppen tok litt over to timer, inkludert et par pauser der Hilde spanderer rosiner og kjeks … stor stas. En artig måte og oppleve fjellet på. Et lavterskeltilbud for å få føling med å bevege seg i trygt i bratt terreng. Det ble (selvsagt) et stopp på Peppes Beitostølen på hjemveien :)

Med lavt tyngdepunkt. Nina og Lill tett på guide Hilde.
Ingve og Willy har gått "ferrataer" før og tar det med en rutinert mine.
Greit med et par pauser
Trond. Med flott utsikt østover
Kristian har fått dreisen på dette :)
Bratt morro :)
Siste pause på "campen" før toppstøtet ;).
Willy på campen med utsikt til vakre Bygdin
Artige partier, med blanding av jern og naturlige trinn
Alle mann alle på toppen
Hilde og Ingve. Flott opplevelse og ta jernveien til denne fine toppen.