Sæbyggjenuten, toppen av Aust-Agder (03.08.2016)

Ascents Sæbyggjenuten (1,507m) 03.08.2016

Vi teltet på parkeringsplassen ved Stradstøydalsvatnet. Klokka 0915 kom Willy (Willy Skaret) og jeg oss av gårde. Fulgte stien langs vannet og videre over myrene inn mot Fiskarmo. Vadet elva rett sør for hytta. Traff på stien som går opp mot Sveigenuten. Denne står ikke på kartet og var en gledelig overraskelse da vi hadde sett for oss en slitsom oppstigning i ur og kratt. Fant ny sti og fulgte draget vestover, delvis i bekken og på noen snøføringer. På nordsiden av høyde 1443 speider vi etter toppen. Vi har ikke med ordentlig GPS i stor tillit til vår retningsans ;) Vi går mot det vi oppfatter som høyeste toppen. Endelig oppe skjønner vi at dette var feil topp … vi har gått for langt vest og havnet på 1407-toppen. Skitt, bare å ta det med fatning og traske østover igjen. Her gikk vi via en topp sørvest for hovedtoppen. Denne er rett i underkant av 1500. Vi vet at det skal komme inn et lavtrykk fra sørvest ca. 1600. Det treffer oss med full styrke i det vi når toppen. Streke vindkast, regn og tåke. Vi trasker tilbake omtrent samme ruta vi gikk opp, og etter 10 timer er vi tilbake ved bilen. Gjennomvåte og kalde, men med skalpen av denne ikke altfor lekre fylkestoppen i beltet :) Vi ser ikke ett menneske på turen. Jeg greier å legge igjen kamerat mitt, et eller annet sted vi hadde pause. Må nok anses som tapt! GPS-tracket fra Endomondo viser over 5000 høydemetere, nope ;)

Bilder har Willy (Willy Skaret) tatt:

Det går en god sti opp skaret ved den sørligste bekken.