Tverken og Tverråsen (04.10.2015)

Start point Parkering Landfalltjern (300m)
Endpoint Landfallhytta (350m)
Ascents Tverråsen (539m) 04.10.2015
Visits of other PBEs Goliaten (473m) 04.10.2015

Blitt litt hekta på #tipåtoppdrammen konseptet. I dag tok jeg topp nr. 1, Tverkenhytta: http://www.godtur.no/godtur/nyartikkel/dbarticle_preview.aspx?id=9317. Det er en uvanlig fin dag, sol fra nesten skyfri himmel, og temperatur lagt over normalen for oktober. Parkerer ved Landfalltjern. Kun fire biler før meg. Tråkker (den litt kjedelige) grusveien opp til Tverkenhytta på litt over 30 min. Den er åpen for servering hver søndag og jeg lar meg friste av en kopp kaffe som jeg nyter i solveggen. Dagens første av mange pauser. Skiver meg inn i boka og noterer turkoden. Det er en altfor flott dag og en for kort tur til å returnere her. Jeg tar stien mot Skimten og i sørenden av Tverråsen tar jeg stien opp eggen. Tverråsen er en lang åsrygg med mange gode utsiktspunkter. Like sør for det nordligste av to triggpunkter tar jeg det bratte stien ned til Tverråsvannet. Her er det heng ut tau til «sikring» - et fint tiltak da det er bratt! Det blir en stopp på den flotte DOT-hytta; Goliaten. Neste er etappe er ned til Steinkjerringa ved grusveien. Nå er det veldig mange som har kommet seg ut i skogen! Sør for «kjerringa» tar jeg stien/veien forbi Myrdammen. Den er triveligere. Siste stopp er Landfallhytta. Servering her hver søndag. Bestiller kalkunfilet m/tilbehør badet i en fyldig fløtesaus! Nyter herligheten i sola på terrassen :) Tilbake til parerking som nå er full av biler - flott å se at så mange kommer seg ut i naturen!