Vikerfjell (26.09.2015)

Start point Vikersetra (650m)
Endpoint Vikersetra (650m)
Ascents Svarttjernskollen (1,054m) 26.09.2015
Venekollen (994m) 26.09.2015
Vikerfjell (1,039m) 26.09.2015

Hyttetur med kompiser; Bjørn, Gotfred og Ola. Lørdag var jeg heldig (insisterte:) på å få velge dagnes tur. Tre greit tilgjengelige topper nord for Vikersætra, som var startstedet. Fulgte stien som går opp i skaret til Svarttjern. Fikk opp varmen i bakkene. I skaret ble vi møtt av en litt sur nordavind. Etter å ta tatt på vindtett var det dog ikke så ueffent likevel … Ved Svarttjernhytta tok vi østover til kanten av platået. Fin utsikt til Sperillen og østover. Brandbukampen fremhever seg. Videre nordover til selve Vikerfjell. Tror mange bruker Vikerfjell som en felles benevnelse av hele fjellpartiet her oppe. Ådalsfjella er nok mer «korrekt». Neste etappe er bort til Venekollen. Vi holder høydedraget sørover og kommer inn på en blåmerket sti som tar oss opp i skaret nord for kollen. Venekollen virker på avstand litt inneklemt, men oppe på toppen er det flott utsikt. Vi tar ned sørflanken i gressdekket ur og dvergbjørk. Nede på flata finner vi en fin bålplass i nærheten av bekken. Det smaker med bålkaffe og brødskiver! Siste etappe følger stien sørover tilbake til Svarttjern. Vi tar opp lia litt nord for vannet til toppen av Svarttjernkollen. Flott utsikt mot de sørlige Ådalsfjella. Et pluss er selvsagt at høstfargene er på sitt mest intense. Ned fra kollen tar vi stien som følger ryggen over Krakehaugen ned til bommen. Tilbake på hytte blir det kald øl og grillmat :)

Fra Vikerjfell mot sørøst.
Fra Vikerjfell mot Svarttjernkollen
Fra Venekollen mot vest
Venekollen i høstdrakt
Bjørn gjør en innsats med bålet