Knausen, Finnemarka (22.08.2015)

Start point Glitreveien parkering (250m)
Endpoint Glireveien parkering (250m)
Characteristic Bike trip - mixed
Ascents Knausen (610m) 22.08.2015
Visits of other PBEs Glitrebommen (248m) 22.08.2015

Dagens utvalgte topp ble Knausen. Lill og jeg startet fra Glitrebommen ca. 1100. For å få en litt lengre tur tok vi en sykkelrunde rundt nordenden av Glitre, før vi tok fotturen fra vollen, en km nord for Vesleløkka. Herfra har DOT blåmerket til Gjevlekollen 7,5 km. Til Knausen er det halvparten så langt, 3,5 km. Stigningen er unnagjort etter ca 2 km. Deretter over noe myr før ei siste lita kneik opp mot toppunktet. Fin kolle med noe utsikt mot Gltire. Nord for kollen var det slipplasser under krigen. Avmerket på kartet over Finnemarka. Overraskende nok satt det en kar på toppen som hadde gått opp fra Delekant (merkelig navn …) i Sylling. Han var på overnattingstur og skulle videre til Eiksetra. Vi ruslet etter hvert nedover til syklene, og trillet ned til bommen. Siste storkollen på lista Lier ≥ 100m pf er i boks :)

Ved Glitre viser Lill at hun faktisk kan stå på et bein :)
Røde og blå. Lill synes det var fælt å måtte gå fra all denne bæra ;)