Korpåsen, Finnemarka (19.08.2015)

Start point Glitreveien parkering (255m)
Endpoint Glireveien parkering (255m)
Characteristic Bike trip - mixed
Ascents Korpåsen (518m) 19.08.2015
Visits of other PBEs Glitrebommen (248m) 19.08.2015

Sommervarmen har festet seg (endelig). Fine dager for å dra på tur. Jobber som en «helt» fram til kl 1500, så setter jeg kursen mot Finnemarka. Starter ved parkering på Glitreveien. Tar sykkelen inn til Damhagen. Denne plassen er fra 1815, altså har den sitt 200 års jubileum i år :) På med joggeskoa, så bushing opp lia. Følger delvis en gammel tømmervei, og noen tråkk som endte i ut i ingenting. Uansett, greit og raskt og ta seg til toppen. Selve toppen er et platå med lyng og velvoksne trær. Sør på kollen er det litt utsikt mot Glitre. Ned igjen er jeg skikkelig ukonsentrert og tar østover i stedet for vestover … legger i vei i tett granskog, holder ikke øye med GPS-en, så jeg er langt nede i lia før jeg skjønner fadesen. OK, jeg gidder ikke å gå opp igjen så jeg fortsetter ned til Grunnvannet. Trasker veien tilbake til nordenden og videre sørover til Damhagen. Ble noen ekstra høyde metere og kilometere med det greit. Flott å gå langs Glitre som lever opp til navnet sitt der den glitrer i ettermiddagssola :) Sykler tilbake, nordover der jeg kom, videre ned til Grunnvannet, derfra er det nesten bare å la sykkelen trille ned til parkeringa.

Toppen av Korpåsen, ei flate med røsslyng og trær
Utsikt til Glitre, sør på kollen