Madonnaen på Søtelifjellet, Trillemarka (28.09.2014)

Ascents Søtelifjellet (1,071m) 28.09.2014
Visits of other PBEs Madonnastatuen (1,020m) 28.09.2014

Godfred inviterte til tur i Trillemarka i Sigdal. Den sies å være «Norges største og mest verdifulle naturskogsområde»: iflg.: www.trillemarka.no. Heldigvis er det også noen fine topper i området, og noe så sjeldent som en Madonna-statue plassert i utkanten av marka på et flott utsiktspunkt (1020 m). Det er flere innfallsporter til Trillemarka. Vi valgte den fra nord. I Eggedal sentrum tar man Vestsideveien og følger den til første bomvei. Herfra er det syv kilometer inn til parkeringen der stien opp til statuen starter. Noe myr i starten, men det er lagt ut løyper og stien er god, så det er lettgått terreng. Det er ganske spesielt å komme opp til en slik statue, et skue man forbinder med topper i Sør-Europa. Fra statuen tok vi en avstikker bort til toppvarden på Søtelifjell. Vi hadde nok forlenget turen også til Sølandsfjellet hadde det ikke vært for den sure viden som var rimelig hvass i kastene. Vi var ute i ca. 3 timer.

Terrenget her opper småkupert, vegetasjonen er for det meste bløt mose ispedd lyng. Behagelig turterreng ikledd høstens fargeprakt :)

I sør ses Soneren og Andernatten med sin karakteristikse form.