Falketind (29.07.2023)

Ascents Falketind (2,067m) 29.07.2023 10:42
Visits of other PBEs Klyving pionerruta (1,800m) 29.07.2023 05:47

Peakbook samling med base på hytta til Morten i Vang. 6 stk turfolk sammen med Morten og Anne.
De fleste tok en tidlig kveld etter taco på fredag, Morten satte på revelje kl 0400, for her var det meldt knallvær fram til kl 13 ca.
Ingen sure miner på morran, tror alle bare gledet seg til tur.
Inne i Koldedalen var det mange som hadde sett værmelding, for det var mye biler, men det var plass til våre to også.
Grei stigning og fint tråkk opp til bre. På morran var breen ganske grei å gå på, snøen ganske kompakt og ikke for våt. Liten avstikker opp til blåisen for fotoshoot og flashing av isøkser. La fra oss unødvendig utstyr før klyvepartiene.
Gøy klyving opp, men ting tar jo litt tid når man er så mange. Deretter siste rest til topps, hvor vi kunne nyte niste og sol, helt magisk rett og slett. Folk på toppen der da vi kom, med en liten valp som hadde besteget Falketind fra sekken :)
Jeg er jo ei pyse, som til tider bruker ekstremt mye energi på å grue meg til å gå ned. Denne gangen klarte jeg å holde det sånn noenlunde i sjakk. Hver gang tanken smøg seg inn, fokuserte jeg på at ned samme vei må jeg, og at Morten og Anne visste hva de driver med. Første parti ned var egentlig bare gøy, men på det neste var det litt knot å se hvor føttene skulle, men jeg klarte med med en liten dose banning ( her hender det seg at det er overdose nemlig for meg ).

Snøen på breen hadde blir mye våtere på retur, så siste rest ble akkompagnert av surkling fra sko.

Nydelig vær, bortsett fra en skur mens vi satt og ventet på de siste før breen ved retur.
Biltur hjem, jeg håper bilen til Anne lukter ok igjen, for hverken vi eller sko hadde en eim fra Chanel.

Mens vi andre ordnet tilbehør, var Morten så grei at han sto for grilling i pøsregn på kvelden.

Topp tur, topp selskap, super helg!

Yay, touching av varden på toppen av Falketind

Opp var gøy, og Morten og Anne var trygge og gode turledere

Klarte og legge til side den alvorlige gruinga for nedturen sånn noenlunde. Første partiet ned var gøy, det neste litt sånn greit ubehagelig :) Fikk gå først som jeg ønsket, like greit å få det unnagjort!

Blid og fornøyd trønder etter breen.

Dette er tatt før hanen galer, nå skal morgenfuglene ut på tur :)