Monte Pollino og Cerra Dolcedorme (09.10.2019)

Start point Colle dell'Impisio (1,560m)
Endpoint Colle dell'Impisio (1,560m)
Ascents Cerra Dolcedorme (2,267m) 09.10.2019 21:09

Monte Pollino 2248m - Cerra Dolcedorme 2267m - Pollino Nasjonalpark - Italia

Dette er de høyeste toppene på grensen mellom de to regionene Basilicata og Calabrea.
Med Google-maps eller andre maps er det lett å finne rakeste veien fra nord-sør-autostradaen A3 også kalt E45, inn i nasjonalparken Pollino og parkere i bøkeskogen i den slake svingen ved Colle dell’Impisio i 1560m.
Normalveien til Monte Pollino fra Colle dell’Impisio:
En traktor-/offroad-vei tar av opp sør parallelt med parkeringsrefugen og går 200m til passet Colle dell’Impisio.

Parkeringsrefugen i svingen ved Colle dell'Impisio,
og starten på traktorveien opp til selve passet.
Parkeringsrefugen i svingen ved Colle dell'Impisio, og starten på traktorveien opp til selve passet.

Opp sør av den øverste av informasjonstavlene i passet står stiskiltene til den Italienske Turistforeningen. Her tar man stien mot Colle Gaudolino og Monte Pollino. (NB! Ikke følg offroadveien videre ned mot venstre fra passet)

Stien ned gjennom bøkeskogen følger turistskiltet mot Colle Gaudolino

Stien går gjennom bøkeskogen slakt nedover til lysningen Piani di Vaquarro Alto i dalbunnen.

Monte Pollino sett fra Piani di Vaquarro Alto (De høytliggende kuslettene)

Fortsett langs kjerreveien mot sør oppover dalen (Valloncello di Viganello) til slettene i passet Colle Gaudolino der det også står en informasjonstavle. En gapahuk (Bivacco) står oppe i vestkanten.
Ruta opp V-siden av Monte Pollino fra Colle Gaudolino:
Stiskilt fra turistforeningen står oppe i østsiden av slettene, og her fortsetter normalruta med rød/hvite markeringer oppover fjellsiden mot Monte Pollino. Når du først har funnet den rette inngangen i bøkeskogen oppover, er stien svært oppgått sørover i fjellsiden. Store bøketrær viker for mindre og i høyde 1850m passeres noen brattere knauser og et belte med furutrær.
Så vender stien brått nordover i overkant av vestvendte hamre og en befinner seg i kanten av gresskledte høysletter med beitende kveg.
Stien går nordøst oppover gressryggen.

Monte Pollino - normalveien fra vest, over tregrensen

Mot toppen passeres en liten vardesatt fortopp i vestflanken, men fremdeles er det gressletter mellom knausene og her kan en treffe både kyr og flokker med hester.

Monte Pollino topplatået med flokker av hester og kveg.

Hovedtoppen 2248m er avrundet og med en betongpilar som trigpunkt.
Turfølget brukte nøyaktig to timer fra bilen og hit. Tett tåke mot toppen.

Monte Pollino 2248m

Ruta ned SØ-siden av Monte Pollino:
Stien nedover langs denne skarpere eggen har også rød/hvite malingmerker, men de er sparsomme. Med kurs sørøst kommer en ned langs eggen, videre ned et grønt gressfelt nord av eggen, og ned videre sørøst til passet Varco del Malavento (Sella Dolcedorme) 1974m.

Sella Dolcedorme 1974m

Ruta opp V-siden av Cerra Dolcedorme:
Stien opp herfra langs vestsiden av Cerra Dolcedorme er godt markert. Etter en kort oppstigning mot sør vrir stien øst og går i nordskråningen av fortoppen Timpa de Vallepiana.

Heretter passeres et lite pass, hvor det tar av en vardet rute ned nord til passet Varco di Pollino (Passo delle Ciavole).

Vestryggen av Cerra Dolcedorme

Ruta mot toppen følger gress og stein opp sørøst, med bråsving nord inn på den skarpere vestryggen som følges til varderøysa på toppen 2267m.

Cerra Dolcedorme 2267m

En lavere sekundærtopp følger østenfor. Med en lang pause brukte følget to timer over fra Monte Pollino.
Nedturen gikk tilbake til passet Varco del Malavento (30min). Videre rute tilbake mot Colle dell’Impisio gikk ned langs en svært oppgått og blaut sti nord gjennom bøkebeltet i den trange Canale del Malevento til den store gressletten Piano di Pollino / Piano di Toscano.
(Merk: Alternativ retur ned nord fra det lille passet i vestsiden av Serra Dolcedorme, til Varco di Pollino (Passo delle Ciavole), - med nedgang vest til gressletten Piano di Pollino, ville vært raskere og tørrere under denne dagens forhold.)
På den enorme gressletten gikk det store flokker med hester. Turistene fulgte kjørespor utover den sentrale del av sletten, som ligger i en botn, til den trangere utgangen i nordvest der kjøresporene tar en sving opp nordover. I stedet fulgte de en sti sørvest over morene i dalbunnen med retning inn mot den brede NØ-ryggen som kommer ned fra Monte Pollino. Her finnes to stiskilt fra turistforeningen, som markerer retning mot Colle dell’Impisio. Her kommer også kjøresporene igjen inn fra nord og tar en brå sving inn mot NØ-ryggen for å unngå en morenerygg der det siste turistforeningsskiltet står. Herfra blir kjøresporene en dårlig kjerrevei som følges nedover bøkeskogen i nordøstskråningen av Monte Pollino. Etter 3km og flere svinger ankommer veien de østre slettene av Piani di Vaquarro Alto (se starten). Her kan en svinge brått ned nord og følge veien ned mot dalbunnen til den lavere sletten Piani Vaquarro, og fortsette opp gjennom diverse svinger til Colle dell’Impisio.
For å unngå høydetap og ta raskeste vei gikk følget denne dagen i stedet rett vest gjennom en 200m’s skogteig der de krysset den østre bekken i Valloncello di Viganello (se starten), og kom over til de vestre slettene av Piani di Vaquarro Alto, der de krysset den vestre bekken på bro, og kom inn på ruta de hadde fulgt på utvei.
Se GPS-sporet!
Videre fulgte de utgangs-stien opp gjennom bøkeskogen til Colle dell’Impisio.
Totalt 1250 hm, 19km, 7t rolig gange.