Sørfjellet (27.10.2013)

Start point BANGSUND (23m)
Ascents Sørfjellet (315m) 27.10.2013

SØRFJELLET

Jeg tok av fra FV 17 like nord for Sentrumskiltet til Bangsund. Tok av til høyre der 60 sonen blir opphevet og like før skiltet til Namsos/Brønnøysund. Kjørte gjennom en hestegård med mange bygninger og parkerte ved en skytterbane like bortenfor. Fulgte lysløypa rett fram (Lysløypa som går til venstre kan også følges, men den fører til en annen sti mot samme mål) Fortsatte etter traktorveien og etter 1 km fra start er det et tydelig skilt til Sørfjellet. Jeg tok skarpt til venstre her og fulgte en blåmerket sti helt til toppområdet. Av en eller annen grunn gikk stien utenom toppunktet, så jeg måtte villgå de siste 50 metrene. Kanskje går stien til en trimkasse lenger bort på fjellet. Det er jo ikke alle som er opptatt av det høyeste punktet?
På toppen var det en gammel, lyngbevokst liten varde og festebolter av et trigpunkt. Meget god utsikt mot Bangsund, Selnes, Klinga og Namsos. På tur ned gikk jeg av en sti som var merket Lysløypa. Denne stien kan jo også følges opp. Den passerte en fin lerduebane med gapahuk, eid av Klinga jeger og fiskerforening. Fulgte lysløypa tilbake til parkering.