SKITUR FRA INGULFSVANN TIL LØYSMUNDKLUMPEN OG STORFJELLET (28.04.2024)

Start point Geitseteren (466m)
Ascents Løysmundklumpen (867m) 28.04.2024

Sesongens siste skitur? Jeg kjørte til Nordli, Kvelia, og en snartur via Sverige til Tunnsjøen og videre inn på grusvei til Geitseter ved Ingulfsvann. Parkerte ved Geitseter, litt privat men ingen folk å se. Gikk langs vatnet, og over ei bru over Kvennbekken. Ikke skare i dag, og lite gjennomslag. Lett opp mot Løysmundklumpen , men mot toppen var det kommet nysnø som klabbet fælt. Varde og flott utsikt mot Tunnsjøen og Gudfjelløya. Sol og fargerik himmel i dag. Videre sørover mot Storfjellet, høyeste i dag. 888 moh. Men på nordsiden av Storfjellet var det meget krevende og bratt for å komme opp. Hard skare øverst. Forsøkte å komme opp flere steder, tok av skiene, men skisko egner seg dårlig som klatresko. Kom opp til slutt. Varde på toppen, flott utsikt over Havdalsvatnet. Returen på andre siden gikk lett med mange artige unnakjøringet. Tilbake over Kvennbekken til Geitseteren. 18,5 km t/r . Toppene var nummer 23 og 24 av Liernes 82 topper. På heimreisen kjørte jeg over Skorovass og ned til E6