RIDDARSPRANGET PÅ OTTERØYA OG RAMNFJELLET (09.04.2024)

Start point SKYTEBANEN FØR SURVIKA (85m)

Dagens meget eksklusive turmål var Riddarspranget på Otterøya. Hit er det ikke mange som drar, og googler du navnet havner du i elva Sjoa hvor ridderne Sigvar og Eldjarn sloss om den vakre Skårvangssola. Men jeg kjenner ikke historien bak Riddarspranget på Otterøya. Jeg parkerte ved skytebanen inn mot Survika, men jeg kunne ha kjørt lengre da bommen var fjernet. Jeg gikk forbi Nordskardvatnet og før Heimvatnet går det en traktorvei på østsiden av vannet. Her ligger det en gammel hytte, men to av vinduene var knust. Jeg gikk videre opp på østsiden av Ramfjellet og på toppen av skaret gikk jeg inn i et nytt trangt skar til venstre og gikk bort til toppen av Ramfjellet. Ingen varde men flott utsikt mot Heimvatnet og Vikan. Jeg gikk ned igjen og satte kursen over Ottehaugan og ned til Ottevika. Her var det også ei hytte som var sammenrast. Flott plass. Gikk videre til Riddarspranget og dette er en liten holme utenfor neset. Men hopper du her blir det en hard landing. Skulle jeg redde noen her ville jeg heller ha vadet eller svømt over. Mens jeg var her kom den nye Namdalingen forbi. Returen tok jeg via Survikskardet og over elva Sura til veien. Fire kilometer etter veien tilbake. Flott tur, vindstille, 13 + og sol. Hele turen ble 13 kilometer