TRETTVIKBERGA, ÅLBERGET OG URDFJELLET (01.04.2024)

Start point Trettvika rasteplass (1m)

En lokal tur, værmessig litt yr og litt begrenset sikt. Jeg kjørte til Trettvika Rasteplass og gikk opp en brei anleggsvei. Et stykke opp i veien var det et skilt med "adgang forbudt" Jeg forlot veien og gikk til dagens første mål. Det er et lite besøkt landsnettpunkt (bolt i fjellet) Dette punktet er på millimeteren nøyaktig med en GNSS måling. (Gps, Glonass og Galileo) Meget flott utsikt her. Fortsatte videre gjennom myr og små koller til Trettvikberga/fjellet 156 moh. Videre ned i gammel skog hvor været har herjet. Det var vindfall overalt, og noen trær var blåst rett av fire til fem meter opp på stammen. Gikk i spennende terreng til Stakkstongmyra. Jeg unngikk anleggsområdet. Jeg gikk ned til Ålbergvatnet. Her var det et båtnaust med en gammel robåt inni. Jeg skulle videre til Ålbergfjellet (214 moh) men tok ikke sjansen på isen. Fant en flott sti ved utløpet opp mot toppen. Her har det vært folk, da det var lagt ut tau i stien. Flott varde på toppen. Dårlig sikt mot Namsen. Gikk ned igjen for å bestige siste topp i dag som var Urdfjellet. (179 moh) Lett terreng opp hit. Stor varde her. På returen fant jeg en flott tospors sti som gikk ned til Småvikan ved Fv 17. Denne stien anbefales også på turen opp. Det er mulig å parkere nede ved veien. Jeg fant det tryggest å gå etter jernbanelinja de 800 meterne tilbake til parkeringen i Trettvika. Dette ble en tur på 9 km

Brei anleggsvei fra Trettvika Rasteplass
Men her ble det stopp
Anleggsområdet
Utsikt mot Namsen og Namsenbrua
Utsikt mot PB-toppen Strandfjellet i Namsos/Overhalla
Denne sitter fast i treet. Ukjent formål
Landsnettpunkt H21TO165
Ålbergtjønna
Varden på Urdfjellet
Stien ned mot Småvikan og Fv 17
Her var det tryggest å gå etter jernbanelinja.