LOKAL TUR FRA SANDMOEN TIL RUDSTUA, SMØRAUGA OG TAVLÅVATNET (17.03.2024)

Start point SANDMOEN (22m)

Lokal tur fra Sandmoen til Rudstu, Smørauga og Tavlåvatnet. Kjørte til bommen til Stormyra Avfallsanlegg og gikk etter veien inn mot avfallsanlegget og til høyre inn i veien til ett dynamittlager. 2 km etter vei hit. Herfra er det traktorvei inn mot Tømmerdalen. Et stykke opp i Tømmerdalen gikk jeg opp på et flott fjellområde. Siktet meg inn mot en trang dal ned mot Smørauga. Jeg kom ganske rett ned mot Rudstu. Dette er ei hytte som kan leies av Namsos Jeger og Fisk. Gps viste 5,5 km hit. Jeg tok en matpause på verandaen på hytta. Hittil har jeg vært i Overhalla Kommune. Smørauga er delt mellom Overhalla og Namsos. Jeg valgte å gå etter isen på Smørauga på ferden til kommunegrensen til Namsos. Her fulgte jeg et ferskt scooterspor. Det var også spor etter hundrevis av rein her. Jeg gikk i land ved stien mot naustet ved utløpet ved Smørøydammen. Her ønskes du velkommen inn i naustet til NJF, med bord benker og naustbok. Kort pause her med signering i boka, og gikk videre ned mot Tavlåvatnet. Veldig glatt her, og det lille laget med nysnø skjulte holka. Piggsko anbefales. Jeg hadde gummistøvler med ullsokker. Fra Rudstu til Tavlåkrysset var det nye 5,5 km, Totalt 11 km. Heldigvis fikk jeg skyss de 4,7 kilometerne tilbake til bilen. En flott rundtur i meget flott vær

Vei til et lager fra Stormyra Avfallsanlegg
Traktorvei mot Tømmerdalen
Flott fjellområde mellom Tømmerdalen og Smørauga
Smørauga
Rudstu ved Smørauga
Rudstu
Svartkjel
Scooterspor på Smørauga
Spor etter hundrevis av rein på Smørauga
Velkommen i naustet ved Smørøydammen
Smørøydammen
Gamle vannrør til kraftverket i Tavlåa