MITT ANDRE GRØNLANDSFJELL PÅ EN UKE. (03.03.2024)

Start point 400 meter fra Nordlandskorsen (70m)
Ascents Grønlandsfjellet (636m) 03.03.2024

Målet i dag var Grønlandsfjellet innafor Foldereid. Fjellet ligger på grensen mellom Nærøysund og Bindal og på grensen mellom Trøndelag og Nordland. Det finnes to fjell i Norge med dette navnet og det andre besøkte jeg på Tirsdag og det ligger innafor Lundaunet og Oterbekken og Fjærangen.
I dag kjørte jeg 400 meter opp fra Nordlandskorsen (Kryss Fv17/Fv 770) Her er det en stor P-plass på venstre side. Herfra går det en traktorvei/sti mot målet. Jeg hadde ikke med ski i dag, men heldigvis var det kjørt scooterløype helt til toppen. Uten denne løypa hadde det vært helt nødvendig med ski pga gjennomslag utenom sporet. Det var mange infoskilt på turen og forskjellige ruter som kunne tas. Jeg fulgte konsekvent scootersporet og passerte Ormhøgglia og noen hytter ved Lisskvennlia. Herfra gikk sporet rett opp mot Grønlandsfjellet. Flott stor varde på toppen med flott utsikt mot Heilhornet i Bindal. Det opereres med to navn på dette fjellet men navnet på det trigonometriske punktet på toppen heter Grønlandsfjell (H20T0017) Det andre navnet Storlipynten ligger litt sørøst for toppen og har en litt mindre varde. Returnerte i samme spor tilbake. 9,6 kilometer T/R.
Statistikk:

Lisskvennlia
Hytte i Lisskvennlia med Grønlandsfjellet bak
Flott scooterspor mot toppen
Varden på toppen av Grønlandsfjellet med Heilhornet bak.
Trimboks (Foldabrua i sjøen bak)