GRONG KOMMUNE FULLFØRT (36 TOPPER) (24.07.2022)

Start point Fredrikhaugen (Skorovassvegen) (326m)
Ascents Søre Litlfjellet (860m) 24.07.2022
Murfjellet (801m) 24.07.2022
Væjroeåelkie (925m) 24.07.2022
Visits of other PBEs Bro over Grøndalselva (281m) 24.07.2022
Bro over Skorovasselva (273m) 24.07.2022

Kjørte fra E6N og inn Skorovassvegen. Parkerte på en rasteplass og infotavle og starten på en T-merket sti på Fredrikhaugen i Namsskogan Kommune. 12 grader ved start og dette økte til 18 grader på slutten. Ikke en dråpe regn på turen og delvis sol. Litt vind som holdt insektene unna, unntatt siste del av turen. Gikk først ned til brua over Skorovasselva og videre på en litt utydelig sti mot brua som går over Grøndalselva. Det var stor vassføring i dag, så uten bru ville det ha vært en krevende elvekryssing. Gikk først opp til Murfjellet (801 moh) Dett fjellet ligger i Namsskogan Kommune. 6 km. hit. Høyeste punkt ligger litt vest for trigpunktet. Fulgte fjellryggen videre inn i Grong Kommune til Søre Litlfjellet (860 moh) 4,5 km. fra Murfjellet. Lettgått terreng i disse områdene, men motbakker er det nok av. Heimdalhaugen ruver godt i dette området og er synlig fra alle dagens fjell. Fortsatte videre til dagens siste topp som har det vakre samiske navnet VÆJROEÅELKIE. Dette er også turens høyeste fjell med 925 moh. 5 km. hit fra Søre Litlfjell. Turen tilbake gikk via Grøndalsvatnet. Litt mer krevende terreng ned fra Væjroeåelkie, med en del bratte glatte sva og litt uryddig fjell. Jeg prøvde å krysse Grøndalselva ved vannet, men litt for stor fart på vannet. Med staver ville jeg ha tatt sjansen. Det går en T-merket sti på andre siden. men jeg gikk på motsatt side i delvis myrlendt terreng. Total lengde på turen ble 26,4 km. Litt statistikk:
GRONG 35-36 AV 36
NAMSSKOGAN 12 AV 48
TRØNDELAG 809-810-811 AV 1558

T-merking og skilting ved start
Brua over Skorovasselva
Vann 884 og Grøndalsvatnet
Grøndalsvatnet med Søre Grøndalsfjellet bak
Grøndalselva

Grattis med Gong PF>100 ..

Written by knutsverre 27.07.2022 17:47

komplett, Terje. Du troner ganske alene på topp på den listen! Kanskje ikke så rart - mange avsides beliggende og lite besøkte topper i denne Trøndelagskommunen. Godt jobbet!

Sv: Grattis med Gong PF>100 ..

Written by TERJES 27.07.2022 23:34

Tusen takk for kommentar. Det blir ensomme vandringer i disse fjellområdene. Jeg var på tur til Domfjellet ved Nessan gård, der du og Stig startet skituren til Nonsfjellet. Jeg fikk en hyggelig melding fra ei som bodde der etter turen min. Jeg tok meg den frihet å sende over linken fra de gode tur-rapportene som du og Stig laget fra den turen. Det ble godt mottatt.